Göteborgsskolor sparar 23 miljoner

2009 var ett katastrof-år på Göteborgsskolor då enbart branden i Torslandaskolan kostade över 120 miljoner kronor. Försäkringsbolaget Göta Lejon tog kraftfulla initiativ för att vända den trenden. Ett av dem var att köpa ett nytt koncept för intelligent kamerabevakning som sparat miljonbelopp i Stockholm och prova det i Göteborg.

Göteborgs kommun sparade 23 miljoner 2012, jämfört med kostnaden på 51 miljoner 2011. Den integritetsskyddande bevakningen är en del av alla aktiva åtgärder där framförallt räddningstjänsten gör en jätteinsats. Niotusen skolungdomar får varje år komma till brandstationer och lära sig om brandsäkerhet.

Skadekostnaderna för brand har minskat till historiskt låga nivåer enligt Göta Lejon.

– Trehundrasextiofyratusen kronor, är en fantastisk siffra, faktiskt den bästa under hela 2000 talet, säger Katarina Olsson på försäkringsbolaget Göta Lejon.

Peter Granfeldt är intendent för Lövgärdesskolan vilket är en av skolorna som använder Skolbevakaren.

– Det var väldigt frustrerande att komma till jobbet på morgonen och se sin arbetsplats förstörd av skadegörelse. Det blev också en allmän oro bland elever och föräldrar, och de förväntar sig att skolan tar itu med problemen.

Idag är skadegörelsen i princip borta.

– Ur ett rent ekonomiskt perspektiv är jag glad att jag har varit med om en investering med ungefär 6 månaders återbetalningstid. Vi hade tidigare uppemot 300 000 kronor i skadegörelse per år, säger Peter Granfeldt.