Itrim-recept: Laxbiff med sesamfrön och het mangosalsa

Många av oss skulle må bra av att äta fisk lite oftare. Varför inte bjuda på en saftig laxbiff med mangosalsa till middag idag? En garanterad favorit både bland barn och vuxna! Använd dig av Itrims Handflatemetod när du lägger upp maten på tallriken, så vet du att din portion är lagom stor. Du kan äta enligt Itrims Handflatemetod både då du vill gå ner i vikt och då du vill undvika att gå upp i vikt.

Visste du att...
Livsmedelsverket rekommenderar att vi äter fisk 2-3 gånger i veckan (ca 120 gram fisk per portion). Ändå äter var fjärde svensk fisk mer sällan än en gång per vecka och bara var fjärde äter fisk två gånger per vecka eller mer.

Även den fisk som kallas fet innehåller oftast bara lika mycket fett som mager köttfärs och korv. Skillnaden är dock att fettkvaliteten är bättre. Det är bra för både barn och vuxna att äta några portioner fisk eller skaldjur i veckan och att välja olika sorter, både mager och fet fisk. Välj gärna miljömärkt fisk eftersom den då kommer från starka bestånd och är fiskad eller odlad på ett hållbart sätt. Källa: Svensk Fisk.

Se bifogad PDF med receptet "Laxbiff med sesamfrön och het mangosalsa", hämtad från Itrims första kokbok. Läs mer om Itrims Handflatemetod på www.itrim.se/recept

För mer information kontakta Sofia Heurlin, informationsansvarig, Itrim Sverige AB, på 070-7263301 eller sofia.heurlin@itrim.se

Itrim Sverige AB, etablerat 2003, är en svensk viktminskningskedja som genom individuell rådgivning och gruppträffar hjälper människor till ett lättare och friskare liv. Itrim är ett sk Gasellföretag och utsågs i april 2012 till "Årets franchisekedja i Sverige" av Svensk Franchise.

• Hälsoorganisationer

• Itrims Handflatemetod