Iveco har fått en stororder och ska leverera 610 Stralis XP (bilden) och Stralis NP till Lannutti.

Iveco fick order på 610 Nya Stralis XP- och NP-lastbilar

Den europeiska operatören inom integrerad logistik bekräftar sitt partnerskap med IVECO kring hållbara transporter. Detta avtal är ett av de mest betydelsefulla hittills i Europa när det gäller leverans av IVECOs senaste generation av Stralis i dess mest avancerade versioner i fråga om bränsleförbrukning och miljömässig hållbarhet.

IVECO, ett märke tillhörande CNH Industrial (NYSE: CNHI / MI: CNHI), har undertecknat ett avtal om 610 Nya Stralis med den europeiska företagsgruppen inom integrerad logistik Lannutti.

Leveransen kommer att bestå av fyra olika typer av tunga nyttofordon som täcker de skiftande transportbehoven inom de olika sektorer som Lannutti Group är verksam inom. Modellerna det handlar om kommer dels från programmet Stralis XP (den mest bränsleeffektiva lastbil som kan fås på den europeiska marknaden), dels från programmet Stralis NP (Natural Power: den första naturgaslastbil som lämpar sig för långväga transporter).

De Nya Stralis XP-modelltyper som ska levereras är samtliga utrustade med IVECO Cursor 11-motorer på 460 till 480 hk och är konstruerade av CNH Industrials märke inom drivlinor FPT Industrial. Lannutti Group valde just dessa modelltyper för deras förmåga att minska bränsleförbrukningen och maximera nyttolasten. Modellen Nya Stralis NP ingår också i beställningen och är utrustad med en IVECO Cursor 9-motor med dubbel tank för LNG (Liquefied Natural Gas) som garanterar en räckvidd på upp till 150 mil. Även denna motor är konstruerad av FPT Industrial.

”Jag är mycket glad över att se hur vårt samarbete med Lannutti under åren har utvecklats inom nya produktområden. Detta är ett av de viktigaste avtalen i Europa när det gäller antal fordon: 610 Nya Stralis i XP- och NP-versionerna, som båda är vinnande lösningar inom hållbara transporter. Å ena sidan vår lastbil med högst prestanda i fråga om reducering av bränsleförbrukningen, å andra sidan den första naturgaslastbil som lämpar sig för långkörningar”, säger Pierre Lahutte, IVECO Brand President, i en kommentar.

Lannutti Group grundades för över 50 år sedan och har i dag verksamhet i sju europeiska länder: Belgien, Frankrike, Italien, Luxemburg, Rumänien, Spanien och Tjeckien. Med detta avtal bekräftar Lannutti sina ambitioner som en europeisk logistikaktör på jakt efter de mest nyskapande gröna teknikerna tack vare det lönsamma och konsoliderade partnerskapet med IVECO som ”perfekt partner för hållbara transporter”.

Iveco är ett märke tillhörande CNH Industrial N.V., som är världsledande inom kapitalvarusektorn och noterat på New York Stock Exchange (NYSE: CNHI) och på den italienska börsens Mercato Telematico Azionario (MI: CNHI). Iveco utvecklar, tillverkar och marknadsför ett brett spektrum av lätta, medeltunga och tunga yrkesfordon, entreprenadfordon samt fordon för terränguppgifter.

Märkets breda produktutbud omfattar Daily, ett fordon som täcker in fordon i viktsegmentet 3–7 ton, Eurocargo på 6–16 ton, Trakker (avsedd för terränguppgifter) samt Stralis, båda över 16 ton. Dessutom tillverkar märket Iveco Astra terränglastbilar, stela och midjestyrda dumprar samt specialfordon.

Iveco har nästan 21 000 anställda över hela världen, fördelade på produktionsföretag i 7 länder i Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Latinamerika, där fordon tillverkas med hjälp av de senaste avancerade teknologierna. 4 200 försäljningskontor och serviceverkstäder i över 160 länder garanterar teknisk support överallt där ett Iveco-fordon är i arbete.