IVL:s vd till Kina med näringslivsdelegation

IVL Svenska Miljöinstitutet deltar genom sin vd Tord Svedberg i den näringslivsdelegation som besöker Kina i tre dagar med början på måndag 26 juni. Delegationen leds av statsminister Stefan Löfven och med på resan är även miljöminister Karolina Skog, närings- och innovationsminister Mikael Damberg samt EU- och handelsminister Ann Linde.

Svenska lösningar vad gäller klimatomställningen och hållbar stadsutveckling är några av de ämnen som kommer att lyftas fram under besöket och från IVL:s sida vill vi bidra till att stödja samarbete och export inom miljö- och miljöteknikområdet, säger Tord Svedberg.

IVL har haft verksamhet i Kina sedan 1986 och har arbetat med ett en mängd olika projekt sedan dess – allt från att restaurera förorenade sjöar till att introducera avancerad vattenreningsteknik, kartlägga föroreningar i mark och luft samt utbilda kinesiska forskare inom luftvårdsområdet.

Idag finns cirka tio medarbetare på IVL:s kontor i Beijing och sex medarbetare på IVL:s joint venture-bolag Sino-Swedish Environmental Technology Development (SEC) i Tianjin. Via SEC och IVL i Beijing har ett stort antal svenska miljöteknikföretag hjälpts in på den kinesiska marknaden.

Vid frågor kontakta: Tord Svedberg, tord.svedberg@ivl.se, tel. 010-788 65 94