Byggbolag uppmanar till byggande utan farliga ämnen

Några av Sveriges största byggbolag gör gemensam sak och uppmanar byggsektorns aktörer: "Bygg utan farliga ämnen - Använd BASTA! Målsättningen är att de bygg- och anläggningsprodukter som används av oss, våra entreprenörer och underentreprenörer ska vara BASTA-registrerade."

"Det är en högt prioriterad fråga att få bort ämnen med farliga egenskaper från byggandet med tanke på de framtida risker som de för med sig. BASTA är ett viktigt verktyg för oss att åstadkomma just det", säger företagen i ett gemensamt uttalande. I en ny broschyr som ska spridas i den svenska byggsektorn uppmanar och rekommenderar Skanska, NCC, Peab, JM och Veidekke aktörer i företagens bygg- och anläggningsprojekt att använda sig av BASTA.

Användandet av BASTA har ett brett stöd inom sektorn, från beställare, byggindustri, byggvaruhandel och grossister, till en stor del av byggmaterialindustrin.

- Genom att sprida denna broschyr hoppas vi att kunskapen om BASTA och om ämnen med farliga egenskaper i bygg- och anläggningsprodukter ska öka, samtidigt som vi kan visa att sektorn till stor del har en enad kravbild i denna fråga, säger Per Löfgren, VD för BASTAonline som äger BASTA.

Syftet med BASTA är att medverka till utfasning av ämnen med farliga egenskaper ur byggprodukter. Produkterna i BASTA-systemet bedöms utifrån deras kemiska innehåll. Ansvaret att avgöra om produkterna klarar kraven vilar på leverantörerna. BASTA-systemets databas, som är fritt tillgänglig via hemsidan www.bastaonline.se, ger kvalitetssäkrade besked om vilka produkter som klarar dessa krav. Systemet har utvecklats med ekonomiskt stöd från EU-kommissionens LIFE-fond och är ett sätt att tillämpa den europeiska kemikalieförordningen REACH.

Läs broschyren här.

Kontakt:

Skanska, Mikael Sjölund, inköpschef, tel: 010-448 43 51

NCC, Mats Norberg, inköpschef tel: 08-585 521 05

Peab Sverige AB, Stefan Björck, koncerninköpschef, tel 0431-890 00

JM AB, Christer Blomberg, kategoriansvarig, inköp, tel 08-782 87 69

Veidekke, Johnny Kellner, teknik- och miljöchef, tel 08- 635 61 04

BASTAonline AB, Per Löfgren, VD, tel 08-598 563 88

BASTA,www.bastaonline.se, är en söktjänst på Internet vars syfte är att medverka till utfasning av ämnen med farliga egenskaper från byggprodukter. BASTAonline AB är ett icke vinstdrivande bolag som ägs gemensamt av IVL Svenska miljöinstitutet och Sveriges Byggindustrier och som drivs operativt genom avtal med IVL.