Ny portal för testbäddar ska bidra till framtidens smarta samhälle

Ny portal för testbäddar ska bidra till framtidens smarta samhälle

Sveriges bostads- och digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) inviger i dag swedishtestbeds.com – en digital samlingsplats över svenska demonstrationsplattformar och testbäddar. Genom den nya portalen ska fler företag och organisationer få kunskap om vilka miljöer som finns där nya lösningar och idéer kan testas.

– Vi har idag många testbäddar men de är inte tillräckligt kända och samordnade. Jag tror att swedishtestbeds.com kommer att bidra till en bättre överblick och samordning av befintliga testbäddar, så att våra svenska innovationer snabbare kommer ut på marknaden och kan bidra till effektivare processer, säger Peter Eriksson, bostads- och digitaliseringsminister.

Att kunna testa teknik, tjänster eller produkter i så kallade testbäddar har blivit allt mer efterfrågat av näringsliv och offentlig sektor i takt med en allt snabbare och en allt mer komplex utveckling av varor och tjänster. I testbäddsmiljön kan de testa nya tekniker i en kontrollerad, men verklig användarmiljö, innan de tar produkten eller tjänsten vidare ut på marknaden.

Fram till i dag har det dock inte funnits någon bra överblick av befintliga testbäddar i Sverige. Det gör att det lätt kan ske dubbelarbeten bland företagarna, då man inte vet vilka tester som redan är på gång på marknaden. Tanken med den nya testbäddsportalen är att den ska fylla den luckan.

– Den här testbäddsportalen är det som behövs för att ge effektiv matchning mellan dem som har idéer eller driver projekt, och dem som har resurser för att testa och vidareutveckla idéerna. Genom att öka dialogen mellan dessa parter kan nya affärsmodeller skapas, vilket är själva syftet med portalen, säger Johan Strandberg, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Med hjälp av portalen ska man även kunna korsbefrukta och förädla idéer i olika projekt, samt säkerställa att rätt testbädd används i varje situation och att de utnyttjas fullt ut.

Testbäddsportalen är kopplad mot molnlösningen Envirobase, Sveriges största databas över svenskt kunnande, företag och referensobjekt inom miljöteknik och hållbar stadsutveckling, som är utvecklad av IVL Svenska Miljöinstitutet. IVL kommer även att driva den nya testbäddsportalen när den är lanserad och igångsatt.

Testbäddsportalen swedishtestbeds.com är resultatet av ett projekt inom det strategiska innovationsprogrammet Smart Built Environment, som är en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten. Programmet stöttar samhällsbyggnadssektorn digitaliseringsarbete genom forskning, utveckling och innovation.

Besök portalen efter lanseringen på swedishtestbeds.com

Vid frågor kontakta:
Johan Strandberg, johan.strandberg@ivl.se, tel. 010-7886598
Marcus Lind, marcus.lind@ivl.se tel. 010-788 68 67

Den nya testbäddsportalen swedishtestbeds.com invigs den 31 maj. Invigningen sker hos Urban ICT Arena kl. 16-18. Plats: Helio Works, Kistagången 12, Kista. Vid frågor angående invigningen kontakta: Thomas Sundén, Sustainable Innovation, tel. 070-944-11-70, thomas.sunden@sust.se

IVL Svenska Miljöinstitutet är Sveriges äldsta miljöforskningsinstitut. Sedan 1966 arbetar vi med tillämpad forskning för att hitta lösningar på miljöproblem, både på nationell och på internationell nivå. Vi bedriver forsknings- och uppdragsverksamhet inom hela miljöområdet.