Järntorget lanserar konceptet "Rimlig hyra"

137 studenter kan till sommaren flytta in i nyproducerade studentlägenheter på 26 kvm
vid Tallkrogens tunnelbanestation till en total månadskostnad på 2944 kr/månad inklusive
bostadsbidrag. Detta möjliggörs genom en unik hyresrabatt på en för nyproduktion redan
lågt satt hyra.

Vi visar nu att det är möjligt att bygga studentbostäder med rimliga hyror om viljan finns hos alla inblandade parter. Stockholm Stad ger idag lägre tomträttsavgäld för studentbostäder, staten ger upp till 1300 kronor i bostadsbidrag och vi som långsiktig byggare och
förvaltare av bostäder kan med en hög boendekvalitet, kombinerat med skäliga lönsamhetskrav pressa hyran lägre än normhyran för respektive stadsdel.

Utgångsläget är dock förtvivlat. Studenterna är en utsatt grupp med en begränsad ekonomi. Antalet tillgängliga studentbostäder i Stockholm är allt för få men det är inte bara att få tag på en bostad som är svårt för studenten. Det är också svårt att hitta en god boendekvalitet till en hyra som en student kan efterfråga. Det finns exempel idag inom nyproduktionen där studentbostäder av god kvalitet på 21 kvm kostar 6200 kr/mån eller 27 kvm för 6447 kr/månad. Det finns också andra exempel på studentlägenheter som byggts av mycket låg kvalitet
men som blir uthyrda ändå, eftersom bristen är så stor.

Samtidigt har förutsättningarna för att producera studentbostäder aldrig varit bättre i Stockholm. Räntorna är låga och Staden ger rabatt på tomträttsavgälden. Det skall inte behöva vara så här illa för studenterna.

Därför försöker vi nu förändra situationen i den mån vi kan. Med start i maj flyttar vi in 137 studentlägenheter i Tallkrogen. Bostäderna är i huvudsak på 26 kvm och skulle med en normal hyra i Tallkrogen kosta cirka 5600 kr/mån. Vi väljer istället att ta ut 4850 kr/mån i hyra och ger dessutom i år ytterligare en hyresrabatt om halva julihyran och hela decemberhyran. Det ger en kostnad för 2015 om 4244 kr/mån exklusive bostadsbidrag, vilket är en rabatt på 1350 kr/mån jämfört med normhyran. Bostadsbidrag sänker kostnaden ytterligare till 2944 kr/mån.

I vårt projekt i Telefonplan med 63 studentbostäder inflyttade 2011 gör vi samma sak. Bostäderna är på 23 kvm och hyran är 4506 kr/mån. De flesta som erbjuds bostad i detta projekt har en kötid på studentbostadsförmedlingen på 6–8 år och hyresförlusterna sedan 2011 är 0 kr. Här bjuder vi nu på decemberhyran vilket medför en rabatt om 375 kr/mån och en ny kostnad för 2015 på 4130 kr/mån exklusive bostadsbidrag. Bostadsbidrag sänker här kostnaden till 2830 kr/mån.

Våra projekt är vackra, funktionella men också effektiva. Det ger oss, som långsiktig koncern och förvaltare av våra egna bostäder, en möjlighet att bidra nu när förutsättningarna är goda. Vår ambition är att fortsätta detta arbetssätt även i kommande projekt i Gubbängen med 310 studentbostäder och Ruddammen med 120 studentbostäder men också i nya anvisningar för
studentlägenheter, KomBo-projekt och mindre hyresrätter.

Vi vill samtidigt understryka att ovanstående hyror är helt utan det statliga bidraget som tillkommer för nya hyresrätter men lösningen på det huvudsakliga problemet är ett ökat utbud. Därför vill vi uppmana Stockholms Stad att öka dagens mål som är att markanvisa 700 studentbostäder om året. Detta för att så snabbt som möjligt skapa en långsiktig fungerande marknad för studenterna med en god boendekvalitet till en rimlig kostnad. För bara när tillgång och efterfrågan möts ges studenterna en möjlighet att välja bort de sämre alternativen.

”Situationen är allvarlig och vi behöver alla hjälpas åt för att ge studenterna en drägligare boendesituation” säger Josa Lundbäck VD för Abacus.

”Vi är glada att vi kan bidra till rimliga villkor för Stockholms studenter. Vi vill med vår hyressättning och vår rabatt markera vår långsiktiga ambition att bygga fler studentbostäder, KomBo-projekt och små hyresrätter av hög kvalitet till hyror som studenter och unga stockholmare kan efterfråga” säger Martin Arkad VD för Järntorget.

Järntorget och Abacus ingår i samma koncern och har som gemensamt mål att kunna erbjuda projekt med konceptet ”Rimlig hyra”. Det innebär att studentlägenheter, KomBo-projekt och små hyresrätter ges en hyra utifrån projektets förutsättningar och kostnader snarare än normhyran. Koncernen söker också aktivt efter fler projekt och har ambitionen att bli största privatägda förvaltaren av studentbostäder efter SSSB.