Fantastiskt år bäddar för fler guldkanter

Fantastiskt år bäddar för fler guldkanter

2017 har varit ett händelserikt år för Jontefonden. Ett stort engagemang från flera företag och privatpersoner har gett möjlighet till att skänka guldkant till ännu fler barn och ungdomar som väntar på eller har genomfört en organtransplantation och deras syskon.

Jontefonden arbetar med att skapa glädje till de barn och ungdomar som väntar på nya organ eller som genomgått en organtransplantation, och dess syskon. Målet är att uppfylla de drabbades och/eller deras syskons önskningar och skänka guldkant till en svår livssituation. Stiftelsen grundades 2014 och den första uppgiften och målet var att samla in medel för att öka livskvaliteten för dessa barn och ungdomar.

Flera viktiga engagemang
Under året har engagemangen avlöst varandra, och alla lika viktiga. UF-företaget KALL. sålde kylväskor och skapade en insamling där pengarna gick oavkortat till Jontefonden. Hälsoengagemang som ”Spring för Jontefonden” där löpentusiaster samlas och springer för en god sak och flera tävlingar som Tjörn Triathlon och Finalloppet skänkte en del av startavgiften till Jontefonden.

Sommaren gav flera viktiga händelser som hjälpte oss att sprida och väcka donationsfrågan.
– Tommy Ivarssons sommarprat i Sommar i P1 gav helt otroliga reaktioner i sociala medier och vi kunde efter detta välkomna vår nya ambassadör Vicky von der Lancken, säger Gunilla Ivarsson, generalsekreterare på Jontefonden.

Det skapade så stort intresse att Tommy senare blev framröstad till vintervärd i P1. Måndagen den 1 januari släpps Tommys vinterprat som är en fortsättning på pratet i Sommar i P1.

Samarbetet med City Gross i Ytterby utvecklades till ett nationellt samarbete med alla butiker runt om i landet. Nu kan kunder både ge bort sin pant och under jul bidra genom att köpa utvalda produkter där en del av beloppet går till Jontefonden.

Jontefondsgalan
I november arrangerades Jontefondsgalan för första gången på Clarion Hotel Post i Göteborg. 450 personer var på plats och en del av Sveriges kändiselit som ville stötta Jontefondens verksamhet. Totalt samlades det in 1,6 miljoner kronor.

Tillsammans kan vi göra skillnad!

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!