Liqui Moly populärast i Tyskland – för tredje året i rad

Liqui Moly populärast i Tyskland – för tredje året i rad

Nu har konsumenterna sagt sitt. Läsarna till tre tyska biltidningar har oberoende av varandra utsett Liqui Moly till den bästa tillverkaren av motorolja. ”Att vinna en sådan titel i bilarnas hemland visar att kvalitet och service lönar sig”, säger Ernst Prost, vd på Liqui Moly. Och det är inte första gången som företaget upplever sådana framgångar.

Varje år ber några av Tysklands ledande biltidningar sina läsare rösta fram deras favoritprodukter till bilen. Med en läsekrets på 3,15 miljoner får Auto Motor und Sport anses vara den verkliga tungviktaren. Det är därför oerhört glädjande för oss på KGK att kunna berätta att vår leverantör Liqui Moly för tredje året i rad vann tidningens omröstning i kategorin smörjmedel.

De andra tidningarna, Auto Zeitung och Auto Bild, bad också sina 690 000 respektive 2,75 miljoner läsare rösta på deras favoritmärken. Även i dessa tidningar kammade Liqui Moly hem kategorin smörjmedel och hamnade dessutom på en andraplats i kategorin bilvårdprodukter. I år är det därmed tredje gången på rad som Liqui Moly valts till populäraste oljemärke av läsarna till Auto Zeitung, respektive andra gången av läsarna till Auto Bild.

”Den här trippla framgången är väldigt kul i sig”, menar Ernst Prost. ”Men att kunna upprepa framgången och som medelstort företag kunna sätta sig upp mot internationella koncerner som Castrol, Shell, Mobil, Total och Valvoline, det är verkligen fantastiskt.” Att Liqui Moly är mycket populär i hemlandet Tyskland innebär inte automatiskt att man måste hamna på topp bland läsarundersökningar. Det är inte företagets storlek som är den avgörande framgångsfaktorn enligt Ernst Prost. ”Det viktigaste är att tillverka produkter av bästa kvalitet och att varje dag sträva efter att erbjuda kunderna bästa möjliga service.”

Ernst Prost är visserligen mycket nöjd med resultatet men han tänker ändå inte bara luta sig tillbaka. ”Vi vill försvara vår titel i Tyskland. Och vi arbetar mycket hårt för att bli lika populära i övriga länder.”

Jonas Westerlind

Produktchef Olja & kemi 08-92 30 00