​Cider, nästa stora dryckestrend

Cider är en utmärkt måltidsdryck och nästa stora dryckestrend. Det ska vara svenskt, torrt och hantverksgjort. På Kiviks Musteri har man tillverkat cider i snart 50 år och berättar sin hemlighet bakom drycken.

De flesta har med största sannolikhet någon gång druckit cider, men få vet vad som verkligen definierar en cider.
– Enkelt kan man säga att cider är must som man låter jäsa så att alkohol och kolsyra bildas, säger Mikael Adolfsson, produktchef på Kiviks Musteri.

För att en dryck ska få kallas cider i Sverige krävs det att den innehåller minst 15 % jäst, eller ojäst juice från antingen äpple eller päron. Utöver det får en cider innehålla vatten, socker, tillåtna livsmedelstillsatser samt naturliga aromer.

-Cider man köper i Sverige är generellt söt, medan man i Storbritannien har en större mångfald och kan hitta betydligt fler torra sorter. Glädjande nog börjar intresset för cider öka i Sverige, det ska vara vuxnare smaker och gärna närproducerat. Cider kan vara en utmärkt måltidsdryck med intressanta och komplexa smaker.

På Kiviks Musteri, där familjen Åkesson gjort cider i snart 50 år, har cider alltid varit en passion och ett hantverk.

- Cidertillverkningen är en hel vetenskap som startar redan när äppelträden planteras. Att lägga tid och energi på vilka äpplen som passar vilken cider, vilka sorter som mår bäst av att växa på Österlen och när de ska skördas är avgörande för om en cider blir lyckad eller inte. En cider med klassisk, vuxen smakprofil kräver äppelsorter med påtaglig syra, hög sötma och karaktäristisk beska, berättar Mikael.

-Cider är i likhet med vin, en i grunden enkel produkt, men svår att få till riktigt bra. Den går att variera i all oändlighet, trots att den består av så få ingredienser. Det är de små nyanserna som gör den stora skillnaden. Vi på Kiviks Musteri har genom alla dessa år av samlad kunskap hittat vår ton i vad vi anser vara en god cider och försöker inte göra cider efter någon annans recept eller anamma någon annans stil. Och de allra viktigaste ingredienserna är kärlek till råvaran och mycket omsorg!

För mer kunskap och information om den senaste dryckestrenden kontakta:
Mikael Adolfsson, produktchef Kiviks Musteri AB
Tel: 0414-719 81 Mobil: 072-70 719 81
E-mail: mikael.adolfsson@kiviksmusteri.se

För att lära sig mer om cider och hur den bäst kombineras med mat håller vi Ciderprovningar på Kiviks Musteri. läs mer på vår hemsida: www.kiviksmusteri.se