Carl Levinsson och Karin Bengtsson träffades redan i höstas för att starta upp sitt gemensamma arbete.

Konstnärsgruppen ÖSKG och Kiviks Musteri presenterar årets cider

ÖSKG och Kiviks Musteri fortsätter sin tradition och presenterar nu årets gemensamma cider. I år är etiketten ett konstverk signerat Karin Bengtsson, grafiker, målare och medlem i ÖSKG sedan 25 år tillbaka. Cidern är ett annat hantverk, gjort på bygdens goda äpplen.

I år blir påsken inte som den brukar på Österlen. Säsongens traditionella startskott, ÖSKG:s (Östra Skånes Konstnärsgrupp) traditionella Konstrunda, är framflyttad till midsommarhelgen och näringsidkare lever fortsatt med besöksrestriktioner.

Det stoppar inte Kiviks Musteri och ÖSKG att, för andra året i rad, lansera en lokalproducerad, skånsk cider tillsammans, där etiketten är skapad av en konstnär som tillhör ÖSKG.

I år är det Karin Bengtsson, grafiker och målare, som uttryckt sin kärlek till Österlen. Karin har varit medlem i ÖSKG sedan 1996 och hennes kärlek till Österlen går tillbaka till 60-talet då familjen spenderade somrarna i sommarhuset i Baskemölla.

-Jag älskar Österlen och blev glad när jag blev tillfrågad att göra etiketten till årets ciderflaska, säger Karin Bengtsson.

-Jag har länge använt mig av gamla österlenska mönster från vävnader och bonader och det har jag gjort även denna gång, som en ram på etiketten. Och givetvis måste äpplen vara med! säger Karin.

Båda samarbetspartnerna ser långsiktigt på projektet och ambitionen är att bygga en tradition där det varje år släpps en ny flaska med ett nytt konstnärligt uttryck, i begränsad upplaga.

-Vi vill verka för ett levande Österlen där fler ska få upptäcka den kultur som finns här, i form av konst, mat och dryck och natur. På Österlen råder en anda som kommer att överleva pandemin, tror Carl Levinsson, 5:e generationen på Kiviks Musteri.

Cidern lanseras redan nu till påsk. Kiviks Musteri håller öppet med försiktighetsåtgärder och hjälper ÖSKG med att sprida budskapet om att konstrundan flyttat fram till Midsommarhelgen.

-Vi hoppas på att situationen kring pandemin har lugnat sig till midsommar och vi tänker att förutsättningarna för att kunna genomföra en konstrunda med anpassade restriktioner är betydligt enklare under sommaren. Vi ser fram emot att få välkomna alla konstintresserade besökare till ett blomstrande Österlen, säger Pi Belsander, vikarierande verksamhetschef ÖSKG.

Cider Konst 2021, 75 cl, 0,5%
Säljs: Musteributiken Kivik, Solnäs Gård , Fjelie
Säljstart: 29 mars
Pris: 45 kr

Presskontakt Kiviks Musteri
Ulrika Wistrand, kommunikatör
ulrika.wistrand@kiviksmusteri.se

Presskontakt ÖSKG
Pi Belsander, vikarierande verksamhetschef ÖSKG
info@oskg.nu

Kiviks Musteri är ett svenskt familjeföretag i femte generationen som utvecklar, producerar och säljer produkter baserade på frukt, bär och grönsaker. Vi har funnits på Österlen sedan 1888 och är idag ett modernt livsmedelsföretag med en familjär företagskultur och stort engagemang för bygden. Hållbarhet och ansvar kommer naturligt för oss som företag i en naturnära miljö. Idag har Kiviks Musteri 200 engagerade medarbetare och omsätter ca 700 msk. Varje år kommer dessutom 220.000 personer till våra besöksmål i Kivik och på Solnäs Gård för att uppleva oss på plats.