​Nervös väntan för äppelodlare

Fjolåret var ett extremt dåligt äppelår. Vissa äppelodlare fick bara ner emot 30% av sin normala skörd. Nu följer Kiviks Musteri och andra äppelodlare spänt temperaturen på nätterna, som avgör 2018 års skörd.

I Skåne var medeltemperaturen i mars kallare under hela månaden och dessutom snöade det mer än normalt. Våren har låtit vänta på sig, men nu går det väldigt fort med utvecklingen i träden.

- Trots den sena vintern är blomningen inte senare i år än ett normalår, berättar Jan Flemming Jensen, odlingschef på Kiviks Musteri och fortsätter:

-Den kalla och sena vintern påverkar inte hur skörden blir. Hur mycket frost knopparna tål beror på vilket stadie de befinner sig i. När knopparna precis börjar utvecklas tål de nedemot 5 minusgrader, men så fort de börjar bli till blomma tål de inga frostgrader alls.

I fjol var fallet det motsatta. Då var det varmt i mars och det bildas mycket vätska i knopparna, sen kom frosten. Frosten innebar att blommorna och knopparna skadades och att många äpplen fick skalskador. Det var alltså både mindre mängd frukt och sämre kvalitét på frukten.

Alla äppelsorter blommar heller inte samtidigt, så risken för de senare äppelsorterna att råka ut för frostnätter är mindre.
-Äppelsorter som är framtagna för nordiskt klimat är också mer köldbeständiga, exempelvis Ingrid Marie. En ny sort som Santana klarar sig också bra, säger Jan.

Allt ser bra ut så här långt i äppelodlingarna, men det är en nervös väntan.
-Även om ingen äppelodlare vill ge en prognos med tanke på väderförhållandena, både hoppas och tror vi på en större skörd i år. Träden sparade energi i fjol då de inte producerade så mycket äpplen, och denna energi överförs till kommande år.

-Men, säger Jan, när träden inte har tillräckligt med frukt växer de istället, och som yrkesodlare vill man gärna stoppa denna tillväxt. Därför har årets beskärning varit extra viktig.

Den svenska odlingen av äpplen har vuxit med en fjärdedel de senaste tio åren och den fortsätter att växa. Idag är vart fjärde äpple som äts i Sverige odlat här och andelen ökar. Kiviks Musteri är en av landets största äppelodlare och förädlare av frukter och bär. I år är det dessutom 130 år sedan Henric Åkesson planterade de första äppelträden som skulle komma att bli Sveriges första yrkesmässiga äppelodling och la därmed grunden för familjeföretaget Kiviks Musteri.

- Vi är stolta över att idag, 130 år senare på samma plats som vår farfars far, driva familjeföretaget Kiviks Musteri vidare, säger Kristina Levinsson, fjärde generationen och delägare till Kiviks Musteri.

För mer information, vänligen kontakta:
Ulrika Wistrand, kommunikatör Kiviks Musteri AB
E-mail: ulrika.wistrand@kiviksmusteri.se

Kiviks Musteri förädlar frukt och bär. Vi vet hur man bäst bevarar den goda nyskördade smaken och värnar om allt som är bra i frukt och bär, om välbefinnande och en hållbar framtid – med fyra generationers samlade kunskap, hantverk och nyfikenhet.

I Kivik, där Österlen möter Hanöbuktens kritvita stränder, planterade Henric Åkesson 1888 de äppelträd som skulle bli Sveriges första yrkesmässiga fruktodling. Han lade samtidigt grunden till familjeföretaget Kiviks Musteri. Idag är platsen ett populärt besöksmål, med fler än 200.000 människor som varje år vill uppleva Musteributiken, Restaurang Kärnhuset, Äpplets Hus, Stinas Café, våra vackra trädgårdar och äppelodlingar. Kiviks Musteri driver också Solnäs Gård utanför Lund, en av Sveriges största fruktodlingar med gårdsbutik och café. Vi är idag Nordens ledande musteri med tillverkning i Kivik och Stenhamra.