Nyhetsbrev #18

Nyhetsbrev #18

Fler storbolag ställer om till digital post

Det närmar sig semester men än är det fortsatt full fart på Kivra. Den senaste tiden har flera storbolag anslutit sig till Kivra för att ställa om till en mer säker och hållbar kunddialog. Bland de nya avsändarna hittar vi bl a AMFDina FörsäkringarJusekRoslagsvattenJämtkraft och Transports a-kassa samt Transdev och Capio S:t Görans Sjukhus som nu är två av flera hundra arbetsgivare som skickar lönespecifikationer via Kivra.

- Majoriteten av Sveriges största avsändare har redan anslutit sig och vi har en bra dialog med alla ännu ej anslutna. Mest aktivitet har vi bland försäkrings-, finans- och telekombolagen. Vi ser alla redan fram emot att komma tillbaka från semestern och hjälpa fler storbolag att ställa om till en mer säker och hållbar kunddialog, säger Stefan Krook, VD Kivra.

Läs mer: “ Kivra landar ny storkund – får in AMF pension i tjänsten

Sveriges nordligaste invånare använder Kivra

Nu använder över 1,4 miljoner personer Kivra. En av dem är Sixten Jensen som bor i Keinovuopio, den nordligaste byn i Sverige som har en bofast befolkning. Sixten skaffade Kivra i höstas då han tröttnat på blöt post.

“Vi får post en gång i veckan, på fredagar. Då lämnas det vid gränsälven i en låda. Problemet är att det regnar in så när man hämtar posten är den blöt. Sist hade det drivit in snö in i lådan och allt var blött.”

Läs hela berättelsen om Sixten

Kivra stödjer förslaget om ersättningsmodell för brevlådeoperatörer

Kivra har nu svarat på Finansdepartementets remiss digitalförvaltning.nu, utredningen om effektiv styrning av nationella digitala tjänster. Kivra stödjer förslaget om ersättningsmodell för brevlådeoperatörerna.

- Sverige har övergripande valt rätt väg men marknaden utvecklas nu baserat på förväntan om att ersättning skall utgå. Nu krävs att regeringen snarast lagstiftar så att ersättning kan utgå i enlighet med utredningens förslag annars riskerar marknaden att åter gå i stå, kommenterar Stefan Krook, VD Kivra.

Läs pressmeddelandet om vårt remissvar

Vi växer i alla ändar

Många nya avsändare och användare gör att även personalstyrkan växer. Nyligen har vi förstärkt såväl sälj- som teknikteamet och nu söker vi bl a en Produktchef Integration samt fler backend- och frontendutvecklare.

Vi närmar oss 50 personer som jobbar på Kivra så i höst flyttar vi därför till större lokaler, ett stenkast bort från vårt nuvarande kontor på Drottninggatan.