Ålderssynthet beror på att elasticiteten i ögats lins försämras. De första tecknen kan komma runt 40-års ålder.

​Tio viktiga saker att veta om din syn

Synen är vårt viktigaste sinne för att uppfatta vår omvärld. Synförändringar kan komma i alla åldrar och visa sig på olika sätt. Allt från torra ögon till koncentrationssvårigheter.

KlarSynts legitimerade optiker och optik- och konceptansvarig,  Camilla Arnesson, berättar om några av de vanligaste problemen med ögonen.

1. Ålderssynthet

De först tecknen på ålderssynthet kan komma redan i 40-års åldern. Det beror på att elasticiteten i ögats lins försämras. Ofta kan man behöva komplettera med någon typ av styrka på nära håll och i dag finns flera alternativ till läsglasögon. Din optiker kan hjälpa dig hitta ett bra alternativ, så som progressiva linser eller progressiva glasögon.

2. Mörkerkörning

Undersökningar visar att var tredje bilist över 40 ser suddigt och får sämre reaktionsförmåga när det är mörkt. Ett problem kan till exempel vara att skifta fokus från sidospegeln eller trafikljus och tillbaka till vägbanan. Men det finns så kallade road-glasögon (bilglasögon). De kan antingen ha färgade glas vilket ökar kontrastseendet eller så anpassas glasets styrka. Varje leverantör har sin lösning, men hos din KlarSynt-optiker kan du få hjälp att hitta rätt.

3. Blått ljus som irriterar ögat

Blåljusstrålning från ljuskällor eller skärmar kan ge irriterande och trötta ögon. En del kan till och med uppleva att blått ljus från exempelvis telefoner gör dem mer rastlösa på kvällen. Men det finns produkter med en ytbehandling som selektivt filtrerar det skadliga blå ljuset och låter övrigt blått ljus, som reglerar sömncykeln och vårt humör, passera.

4. Torra ögon

Upp till varannan svensk lider av torra ögon och problemen kan komma i alla åldrar. Vanliga symtom är en kliande, svidande eller grusig känsla. Men även rinnande ögon och torr irriterande hud kring ögonen kan vara ett symtom. Hos din optiker kan du göra en kontroll av ögats tårfilm för att se hur just du kan få hjälp.

5. Koncentrationssvårigheter i skolan

Upplever du att ditt barn har svårt att koncentrerar sig i skolan eller drar sig för att läsa? Då kan det vara klokt att göra en synundersökning. Barn är ofta bra på att korrigera synfel på egen hand, främst genom att spänna ögonen, vilket kan ge spänningshuvudvärk. Är barnet under åtta år ska man vända sig till en ögonläkare. Barn från åtta år kan få hjälp hos en optiker.

6. Regelbundna synundersökningar

Det är viktigt att tidigt upptäcka försämringar av synen. Går man på regelbundna synundersökningar kan din optiker se hur din syn förändras över tid. Hos flera av KlarSynts optiker kan man också mäta ögats tryck.

7. Närsynthet hos barn

Studier visar att allt fler barn och ungdomar blir närsynta. En av orsakerna kan vara att vi tillbringar mer och mer tid framför skärmar, surfplattor och telefoner. Att tidigt upptäcka närsynthet kan betyda mycket för att förhindra uppkomsten av ögonproblem längre fram i livet.

8. Kontaktlinser för barn

I dag kan i stort sett alla använda kontaktlinser – även barn. Tidigare har man ansett att barn inte klarar egenkontrollen som kontaktlinser innebär, men studier visar att barn och ungdomar ofta är motiverade och klarar av att sköta sina kontaktlinser.

9. Polariserande glas

Vistas du ofta på sjön? Eller besväras du av reflexer i vägbanan när du kör bil? Då kan polariserande glas vara något för dig. Den polariserande effekten i glaset ger en intensivare upplevelse av kontraster och detaljer. Din KlarSynt-optiker kan hjälpa dig hitta glasögon med polariserande glas.

10. Digital ögontrötthet

Att vi tillbringar mer tid framför skärmar kan påverkat ögat. Studier visar bland annat att vi blinkar mindre framför skärmen vilket kan leda till torra ögon. Framför skärmen får ögat dessutom jobba mer på nära håll vilket kan leda till överansträngning. I dag finns både glasögon och kontaktlinser som är anpassade för en digital livsstil. Hos din optiker kan du få hjälp att hitta rätt alternativ för dig.