8 av 10 medlemmar säger nej tack till godis vid kassorna

8 av 10 medlemmar säger nej tack till godis vid kassorna

Är det bekvämt att det finns godis vid kassorna eller vill man helst slippa lockelsen? Vi frågade våra medlemmar och majoriteten av de 5 400 som svarade på enkäten (80 %)  svarade Nej, de vill inte ha godis vid kassorna. Coop tycker dock att de redan dragit ner på godiset.

Frågan om godis vid kassorna diskuteras just nu i den svenska dagligvarubranschen. Coop, Axfood, Bergendahls, Ica och Lidl samtalar om saken, skriver DN (15 juni 2016).

Coop, som har tagit del av enkäten som visar att majoriteten av medlemmarna i Stockholm inte vill ha godis vid kassorna, tycker att de redan har vidtagit åtgärder på området.

- Vi utvecklar hela tiden utbudet och placeringen av varor i våra butiker och på senare år är det snarare så att godis har minskat till förmån för andra nyttigare alternativ som till exempel nötter just vid kassorna. Så sett ur det perspektivet har vi inga planer på att göra en större förändring av sortimentet just vid kassan, säger Anneli Bylund, hälsostrateg på Coop.

Enkäten skickades till medlemmar i Konsumentföreningen Stockholm i samband med ett nyhetsbrev via mejl i april 2016. 5 400 medlemmar besvarade enkäten. Frågan löd: Är det okej med godis nära kassorna? 80 procent svarade NEJ, 7 procent svarade JA och 13 procent svarade att det inte spelar någon roll.