Kapten Reko har vunnit pris för bäst aktivitet om hållbarhet

Kapten Reko har vunnit pris för bäst aktivitet om hållbarhet

Kapten Reko är ett koncept som syftar till att lära förskolebarn varför man inte ska slänga mat och vad man kan göra för att minska matsvinnet. I The Corporate Engagement Awards 2015 som avgjordes igår vann Kapten Reko andra pris i kategorin Bäst aktivitet om miljö och hållbarhet. Konceptet, som delvis är ett spel, är framtaget av Konsumentföreningen Stockholm (KfS) i samarbete med kommunikationsbyrån Concept Store.

Spelet vänder sig till 5- och 6-åringar på förskola. Spelet skickas ut till förskolan och pedagogerna spelar spelet tillsammans med barnen vid fyra olika tillfällen. Femte och sista tillfället sker på Skansen. Där får barnen lära sig kopplingen mellan mat, djur och natur. De får även träffa Kapten Reko och blir dubbade till Rekohjältar.

– I projektet Kapten Reko har vi sammanfogat vårt sponsorskap i Lill-Skansen med vårt mångåriga arbete för minskat matsvinn. Ett av flera mål med Kapten Reko är att nå ut till barn med det viktiga budskapet om matsvinn. Priset vi fick igår känns som ett bevis på att vi lyckats med just det, säger John Backlund, projektledare på KfS.

The Corporate Engagement Award delades i år ut för femte gången. Tävlingen syftar till att lyfta fram sponsorskap, partnerskap och framför allt företags samhällsansvar. Kapten Reko fick även ett brons, i kategorin Mest innovativa sponsoraktivitet.

Motiveringen löd: För en stark strategi som driver på en förändring som känns i hjärtat. Konceptet fångar barnens intresse för sambandet mellan djur och mat och med ett genomtänkt upplägg förs budskapet vidare till barnens föräldrar. Ett strålande exempel på innovativt lärande.

Första pris i de kategorier Kapten Reko var nominerad i gick till brittiska O2 för koncepten Think big for planet och Go ThinkBig - FREAK wanted.

Läs mer om Kapten Reko.

Läs mer om The Corporate Engagemant Awards 2015.

För mer information:
John Backlund, projektledare, 070-341 55 10, john.b@konsumentforeningenstockholm.se
Anna Lilja, kommunikatör, 076-015 39 72 anna.l@konsumentforeningenstockholm.se
www.konsumentforeningenstockholm.se