Var tredje kommun saknar mål om minskat matavfall

Var tredje kommun saknar mål om minskat matavfall

Maten som slängs i svenska hushåll motsvarar lika mycket växthusgasutsläpp som 200.000 bilar genererar under ett år. En tvåbarnsfamilj slänger mat i onödan för cirka 6.000 konor under ett år. Men trots matsvinnets påverkan på miljö och plånbok saknar var tredje kommunal avfallsplan mål om att minska matavfallet. Det visar en ny studie från Konsumentföreningen Stockholm (KfS).

– Att slänga mat är att slänga pengar i sjön och förstöra miljön. Matsvinnet är den viktigaste miljöfrågan kopplad till mat. Det slängs mat i hela livsmedelkedjan men det är hushållen som står för de största volymerna. Kommunerna har stor anledning och möjlighet att påverka hushållens beteenden, säger Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö, KfS.

188 kommuner i landet har svarat på frågor om hur de arbetar med att minska matsvinnet, alltså det matavfall som hade kunnat tjäna som mat. Var tredje granskad kommun saknar mål om minskat matavfall i sin avfallsplan. Det kan vara ett tecken på bristande intresse eller systematik i arbetet. Studien visar även att tre av tio kommuner inte genomför några informationsinsatser för att få hushållen att minska sitt matsvinn.

För bara några år sedan gjordes mycket få så kallade plockanalyser där onödigt och oundvikligt matavfall sorteras. Idag uppger var fjärde kommun att de genomför sådana plockanalyser. Det visar trots allt att onödigt matavfall fått en allt högre prioritet i kommunerna.

– Kommuner som vill få hushållen att minska matsvinnet bör analysera matavfallet regelbundet, upprätta mätbara mål och satsa på utökade informationsinsatser gentemot hushållen. Det bidrar till ett starkt hållbarhetsarbete, säger Louise Ungerth.

Studien om kommunernas arbete för minskat matavfall publiceras idag då KfS arrangerar en #restfest på Medborgarplatsen i Stockholm. Läs mer om Restfesten här.

Läs rapporten "Hur arbetar kommunerna för att minska hushållens matsvinn?".

För mer information:
Louise Ungerth, chef för Konsument och Miljö, 070-341 55 30, louise.u@konsumentforeningenstockholm.se
Anna Lilja, informatör, 076-015 39 72, anna.l@konsumentforeningenstockholm.se
www.konsumentforeningenstockholm.se