Första butiken i Hongkong som satsar på KRAV-märkt

Första butiken i Hongkong som satsar på KRAV-märkt

Idag öppnar den unika butiken ”Moreganic Sweden” i Hongkong. Fokus är på KRAV-märkta produkter från Sverige. Butikssatsningen är en effekt av KRAVs exportsatsning på NOPA-mässan i Hongkong.

Under de senaste åren har efterfrågan på ekologisk mat ökat kraftigt i Hongkong och Kina. Det skapar goda förutsättningar för svensk export av KRAV-märkt och ekologisk mat.

– Det finns ett tydligt intresse för mat från Sverige och Norden. Hongkong-borna är väl medvetna om vad de stoppar i sig och ekologisk mat från Sverige, det vill säga KRAV-märkt, står för hälsa och god kvalité, säger Carol Ågren som tillsammans med sin man Per Ågren driver företaget Pear&Carrot som står bakom butiksöppningen.

Butiken finns i varuhuset K11 i centrala Hongkong, som är ett stort varuhus med många butiker.

– Vi vill att våra butik ska upplevas som en verklig ”gårdsbutik”. Det skapar kontrast i storstaden Hongkong och förmedlar KRAVs värden, säger Per Ågren.

KRAV har sedan tidigare samarbetat med företaget Pear&Carrot, som hjälper KRAV i samband med mässan Natural and Organic Products Asia (NOPA).

– Genom vår exportsatsning vill vi visa KRAV-certifierade företag att det finns fler människor utanför Sverige som är villiga att betala ett bra pris för KRAV-märkta produkter, säger Johan Ceije, försäljningschef på KRAV.

De företag som följde med KRAV till NOPA-mässan i augusti i år ges möjlighet till exponering av sina produkter i butiken.

– Butiken blir ett showroom i Hongkong för KRAV-certifierade företags produkter. Det är en unik möjlighet som Pear&Carrot har skapat, säger Johan Ceije.

Carol Ågren, Pear&Carrot: +852 63810788
Per Ågren, Pear&Carrot: +852 98033469