KRAV visar vägen till hållbar gastronomi

KRAV visar vägen till hållbar gastronomi

Idag lanserar KRAV nya och enklare restaurangregler. Ett, två eller tre KRAV-märken visar matgästerna hur stor del av restaurangens mat som är tillagad med KRAV-godkända råvaror.

En av de första restaurangerna att bli certifierade enligt de nya reglerna är restaurang Gotland vid Stureplan i Stockholm.

– Vi försöker se helheten i matprocessen, från gård till tallrik och vill erbjuda naturliga och goda smaker på ekologiska råvaror. Det var självklart för oss att KRAV-certifiera restaurangen, säger Andreas Johansson, kökschef restaurang Gotland.

KRAVs nya regler innebär, till skillnad från tidigare regler, ett graderingssystem av hur mycket KRAV-godkända produkter som restauranger använder.

Ju fler KRAV-märken, desto mer KRAV-godkända råvaror:

• Ett märke = 25 % KRAV-godkända produkter
  • Två märken = 50 % KRAV-godkända produkter
  • Tre märken = 90 % KRAV-godkända produkter

– Nu är antal KRAV-märken minst lika viktigt som antalet stjärnor på en restaurang. Vi hoppas att det ska underlätta för alla som vill äta på en restaurang som bidrar till en hållbar gastronomi med goda, klimatsmarta och miljövänliga råvaror, säger Lars Nellmer, VD för KRAV.

I dagsläget använder restaurang Gotland minst 25 procent råvaror som är godkända av KRAV. Ambitionen finns att öka antalet KRAV-godkända råvaror.

– Självklart kommer vi att satsa vidare mot nästa steg i certifieringen. Det är viktigt att råvarorna inte är besprutade, inte innehåller konstiga ämnen och att djurproduktionen är etisk. Det är väldigt viktigt när man lagar mat på ett kärleksfullt vis, som vi gör, säger Andreas Johansson.

Idag finns cirka 230 KRAV-certifierade restauranger i Sverige. 105 privata och 125 inom den offentliga sektorn. KRAV-certifierade restauranger har funnits sedan 1997.

Ett, två eller tre KRAV-märken får enbart användas av restauranger som är KRAV-certifierade. I korthet innebär certifieringen att mängden och typen av råvaror kontrolleras av ett oberoende certifieringsföretag, så kallad tredjeparts certifiering.

• Andreas Johansson, kökschef restaurang Gotland, 073 546 9444 eller 08 20 22 46
  • Lars Nellmer, VD för KRAV, 018 17 45 01
  • Kristin Cooper, Pressansvarig, KRAV 070 665 95 30

KRAV grundades 1985 av tre grönsaksodlare som ville sälja mat som odlats i en frisk jord, utan kemiska bekämpningsmedel. Sedan dess har tusentals bönder och andra livsmedelsproducenter anslutit sig till den idén.

KRAV utgår från den ekologiska grunden och ställer dessutom höga kvalitétskrav på bland annat god djuromsorg, socialt ansvar och minskad klimatpåverkan. KRAV-certifierad mat innehåller inga naturfrämmande tillsatser.

• Tillsammans med konsumenter, producenter och handeln har KRAV under 25 års tid drivit fram en ekologisk marknad i Sverige.
• I dag finns det cirka 3 600 KRAV-lantbrukare, 5 500 KRAV-certifierade produkter och cirka 180 importörer.
• All KRAV-produktion kontrolleras.