Almedalen 3 juli 16:15 – 18:00: Kunskapsbaserat innovationsarbete -gemensamt värdeskapande i praktiken

Nyhet   •   Jul 02, 2013 08:53 CEST

Samarbetsprojektet CLEAR LAB placerar Kristianstad på vatteninnovationskartan

Tid: 3 juli 16:15 – 18:00

Plats: Björkanderska, Skeppsbron , Visby

Karta: F20

Clear Lab är ett exempel på spännande samverkansprojekt i Högskolan Kristianstad och Krinovas öppna innovationsarena, där vi skapar ett innovationskretslopp. Projektet ska lägga grund till nästa generations teknikutveckling inom vattenrening och biogasproduktion från avloppsslam, gödsel och organiskt avfall, vilket i sin tur öppnar upp för nya affärsmöjligheter och arbetstillfällen.

Högskolan Kristianstad, C4 Energi AB (Kristianstad kommuns kommunala bolag), Malmbergs Water AB och KK-stiftelsen (högskolornas forskningsfinansiär) satsar tillsammans drygt sju miljoner kronor under tre år i projektet för att utveckla analyser och nya tekniker. Ytterligare 2,8 miljoner investeras in ny analysutrustning.

Krinova Incubator & Science Park har en sammanhållande funktion i projektet och utvecklar bland annat formen och modellen för det öppna innovationsarbetet.

Medverkande: Sanimir Resic, Rektor, och Lena Persson, Vicerektor Högskolan Kristianstad. Torben Olsson, Innovationsansvarig Högskolan Kristianstad och Charlotte Lorentz Hjorth, VD Krinova Incubator & Science Park 0707480222, www.krinova.se, www.hkr.se

Kommentarer (0)