​BeeScanning vann SKAPA-priset

​BeeScanning vann SKAPA-priset

Priser regnar just nu över Inkubera-bolaget BeeScanning. Ett par veckor efter att grundaren Björn Lagerman (Lindesberg) tog emot första pris i Venture Cup, mottog han ur landshövding Maria Larssons hand även SKAPA-priset till Alfred Nobels minne.

"Jag är jättestolt", sa en glad Björn Lagerman: "Dels förstås för egen del, men också för att det sätter fokus på binäringen och de utmaningar vi står inför. Jag startade företaget för att kunna rädda våra bin".

BeeScanning hjälper biodlare att tidigt upptäcka varroaparasiter och andra hot mot bisamhällen. Bilder tas med hjälp av en mobilapp och skickas till en databas. Med hjälp av artificiell intelligens kan de små parasiterna upptäckas och biodlaren sätta in åtgärder för att rädda sina bin.

BeeScannings vinst i Örebro län kvalificerar även bolaget att delta i riksfinalen. Juryn tog i sin motivering fasta på att företagets produkt kan göra stor nytta för världens bin – och i förlängningen för hela ekosystemet. I motiveringen betonades även att företaget har stor potential på en internationell marknad.

"Vi befinner oss i ett spännande skede just nu", berättade Björn: "Vi har idag drygt 2.000 användare trots att vi inte marknadsfört vår produkt. Nu går vi över i en fas där vi blir mer aktiva på marknaden samtidigt som vi ska börja ta betalt för det som tidigare har varit en gratistjänst".

Björn Lagerman

FriBi HB 070-5603893