Fler reaktioner på hyrorna i Stripa gruvmiljö

Fler reaktioner på hyrorna i Stripa gruvmiljö

Stipasmederna (bilden) undrar på sin Facebook-sida och Gunilla Lagneryd i Guldsmedshyttan skriver insändare till lindekultur.se om Stripa gruvmiljö. Att Besök Linde AB höjer hyrorna för hyresgästerna väcker många reaktioner.

Stripasmederna skriver på sin Facebook-sida >>

”När vi startade Stripasmederna 2014 så skrev vi i hyreskontrakt att vi smeder ska bemanna smedjan under evenemangsdagar. 100 timmar /år. Med all manskap som har smidit så beräknas summan komma upp i 50.000 kr /år (500 kr/timme /person). Är detta inte värt något alls? Kan du svara på det Arnold Bengtsson? Istället så ska vi pröjsa 2.000 kr/månad! Tror du på fullaste alvar att vi kommer att bemanna smedjan under evenemangsdagar då? Känns det spännande att visa upp en tom smedja under Stripa julmarknad 2018, inga städ, verktyg och kalla essjor?”

Insändare: Hur tänker Lindesbergs kommun?

Gunilla Lagneryd (Guldsmedshyttan) skriver i en insändare till Lindekultur.se;:

"Som relativt nyinflyttad i Guldsmedshyttan har jag med stor glädje kunnat följa utvecklingen i Stripa gruvområde.

De senaste åren har miljön börjat leva, tack vare den "glödande kreativitet" som visats av både professionella och ideella krafter. Det har blivit en plats som man gärna visar upp om man har besök eller går till på olika evenemang. Det är en spännande plats att stanna upp på, där man också kan fika och äta.

All forskning inom samhälle- och näringsliv pekar på att det är en levande kultur som gör att en bygd blir attraktiv att etablera sig i och att flytta till.

Men, hur tänker Lindesbergs kommun? I stället för att stötta de som gör gruvområdet levande, så vill de suga ur verksamheten med höjda hyror. Ska Stripa Gruva renoveras för miljoner bara för att stå där som ett dött monument? Ni borde jubla över att det finns entusiaster som är villiga att göra denna dystra miljö, ljus och inbjudande. I en kreativ miljö kan man tillgodogöra sig bygdens historia. Så, låt Guldsmedshyttan få fortsätta utvecklas i den positiva anda som är påbörjad".

Gunilla Lagneryd (Guldsmedshyttan)

...................

Besök Linde AB ansvarar för drift och utveckling av i kommunkoncernen ingående besöksanläggningar - för närvarande badhuset Energikällan, Lindesberg Arena, Stripa gruvmiljö och ishallen Lindehov. Inom denna verksamhet ska bolaget vara ett instrument i utvecklingen av kommunen som en attraktiv och efterfrågad bostads-, besöks- och verksamhetsort. Styrelsen utses av kommunfullmäktige som också utser ordförande och vice ordförande i bolagets styrelse:

• Arnold Bengtsson (S) - ordförande
  • Per Carlström ( * ) - vice ordförande
  • Linda Svahn (S)
  • Anne Nyström (C)
  • Åsa Nilsson (C)
  • Stefan Andersson (MP)
  • Virosa Viberg (SD)
  • Åsa Jönsson-Carlsson - VD

*) Per Carlström valdes 2015 som representant för dåvarande Folkpartiet men är numera politisk vilde