​Kommunalråd lovar film i Lindesberg som vanligt 2018

​Kommunalråd lovar film i Lindesberg som vanligt 2018

”Vi har inte sagt att biografen är hotad”, skriver kommunalrådet Irja Gustavsson (S) till lindekultur.se: ”Vi i kommunstyrelsen säger att vi under 2018 ska titta på hur vi kan utveckla biografen samt se var i vår organisation den bör ligga - alltså vem som ska sköta den. Under 2018 kommer biografverksamheten att fortsätta visa film precis som vanligt”.

Om så är fallet: Hur mycket kan biografen få gå med förlust under 2018 innan verksamheter behöver spara/dra ned på utbudet?

Irja Gustavsson svarar: ”Vi har satsat på utrustningen och har ett avtal med en privat hyresvärd. Det är klart att det ska finnas en biograf i Lindesberg. Men tänk om vi efter utredningen ser att det går att utveckla verksamheten och vi efter det sätter medel för det! Samtidigt som vi ska undersöka vem som bäst kan utveckla verksamheten - kanske ett bolag eller kanske vara kvar inom tillväxtförvaltningen”.

”Vi vill också att man utreder våra fina ungdomars engagemang i bion. Ska det fortsättningsvis också drivas delvis på ideella krafter eller ska det vara en annan form. Att då bara lägga in pengar, utan att veta alternativ, känns inte rätt”, fortsätter Irja Gustavsson som är ordförande i kommunstyrelsen.

..................

Biografverksamheten (Folkets Hus Bio) i Lindesberg behöver en stabilare organisation och realistisk budget. Därför har tillväxtförvaltningen begärt 500.000 kr extra per år för att trygga framtiden för biografen som förra året (2016) gick med 0,3 miljoner kr i förlust. Det blir dock inga extrapengar för biografverksamheten i Lindesberg som tillväxtförvaltningen önskat, enligt kommunstyrelsens budgetförslag för 2018 som klubbas av kommunfullmäktige 13 december. Därmed är framtiden för biografverksamheten i Lindesberg fortfarande osäker.