Antal sidvisningar på lindekultur.se under första halvåret respektive år.

​lindekultur.se slår nya rekord igen som nyhetskanal för kulturlivet i Lindesberg

Webbplatsen lindekultur.se (c/o mynewsdesk.com) fortsätter att öka som den ledande nyhets- och informationskanalen för kulturlivet i Lindesbergs kommun. Antalet sidvisningar under första halvåret 2019 var 133.085 - en ökning med 44.886 (51%) jämfört med samma period 2018. Med 133.085 sidvisningar hade lindekultur.se i genomsnitt 731 sidvisningar per dag under första halvåret 2019.

Webbplatsen lindekultur.se fortsätter samtidigt att sprida kännedom om kulturlivet i Lindesberg långt utanför kommungränsen. Merparten av alla sidvisningar (omkring 70%) görs av besökare på orter utanför Lindesbergs kommun - över hela Sverige men också en del från utlandet.

En förklaring till denna geografiska spridning är att lindekultur.se publiceras på mynewsdesk.com som är Nordens ledande plattform för digital PR. Över 5.000 varumärken - bland annat Region Örebro län, Örebro länsteater, Örebro läns museum och Bergslagens Sparbank - använder sina nyhetsrum på Mynewsdesk för att publicera och distribuera sina pressmeddelanden och nyheter.

Tanken med Mynewsdesk är att nå ut med pressmeddelanden och nyheter för publicering i andra mediekanaler. Lindekultur har valt en annan strategi - att nå ut till läsarna direkt utan att gå via andra mediekanaler.

Ökat behov av lokala medier i nya former

Antal sidvisningar per dag med en topp 24 januari på 2.292 sidvisningar då nyhetskanalen publicerade artiklar om Folkets Hus Bio och Lindesbergs stjärnor.

Med allt fler läsare blir nyhetskanalen lindekultur.se samtidigt allt starkare som ”kulturens röst” när det gäller att bevaka och följa upp kulturpolitiska frågor i Lindesbergs kommun.

När orter och intressen hamnar i ”medieskugga” eller ”vita fläckar på nyhetskartan” ökar behovet av och möjligheterna för lokala medier i nya former. Som nyhets- och informationskanal för kulturlivet i Lindesbergs kommun är webbplatsen lindekultur.se ett exempel på denna trend på en mediemarknad i snabb och omvälvande förändring.

Som nyhets- och informationskanal har lindekultur.se två huvuduppgifter - dels att göra kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg (genom att marknadsföra vad som händer i kulturlivet i kommunen); dels att bevaka och följa upp kulturpolitiska frågor i Lindesberg (genom att visa att kulturen kan och behövs för att utveckla Lindesberg).

Redaktionen för lindekultur.se (som drivs helt ideellt av en fristående redaktion) arbetar enligt två principer - när det gäller evenemang skriver vi om dessa innan de händer (kultur ska upplevas); när det gäller kulturpolitiska frågor skriver vi om förslagen innan besluten fattas (för att ge våra läsare och andra intresserade möjligheten att diskutera frågan och - där så behövs - försöka påverka besluten i rätt riktning).

Nyhets- och informationskanal för Nätverket Lindekultur

Webbplatsen lindekultur.se är nyhets- och informationskanal för Nätverket Lindekultur - ett ideellt och informellt nätverk för kulturella och kreativa verksamheter i Lindesbergs kommun.

Nätverket Lindekultur har nu 103 kulturverksamheter i Lindesbergs kommun anslutna - 27 kulturarenor (lokaler och verksamheter samt större återkommande evenemang etc); 30 kulturföreningar/grupper; 46 enskilda kulturaktörer - såväl enskilda utövare som företag (som exempelvis konstnärer, musiker, formgivare, fotografer etc).

lindekultur.se drivs ideellt av fristående redaktion

Webbplatsen lindekultur.se (som drivs helt ideellt av en fristående redaktion) är en nyhets- och informationskanal för det mesta av det bästa med kulturen i Lindesberg:

Webbplatsen lindekultur.se följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

• Veckans kulturnyheter från Lindesberg - ett nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost. Nyhetsbrevet skickas ut till närmare 2.000 epost-adresser varje fredag varav merparten öppnar brevet och klickar på länkar till lindekultur-webben. Beställs via epost till info@lindekultur.se >>
  • Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras. Nyhetsrummet lindekultur.se har nu 114 egna följeslagare på Mynewsdesk men också tusentals andra följeslagare som är intresserade av kulturnyheter på alla nyhetssidor på Mynewsdesk som är Nordens ledande plattform för digital PR: Följ oss på Mynewsdesk >>
  • Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Lindekultur har nu 431 följeslagare på Facebook (en ökning med 64 jämfört med 2018). Följ oss på Facebook >>

För publicering av nyheter, evenemang och kontaktuppgifter - skicka underlag (text och bild) via epost till info@lindekultur.se i god tid (eftersom redaktionen arbetar helt ideellt "när det passar").

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se