Nu börjar kartläggningen av Lindesberg som kulturstad

Nu börjar kartläggningen av Lindesberg som kulturstad

"Gör som idrottsrörelsen - visa vad kulturen betyder för kommunen när det gäller att skapa arbetstillfällen och locka inflyttare", sade kommunalrådet Anders Ceder (S) när Nätverket Lindekultur startades.

Nätverket Lindekultur tog honom på ordet och har tagit fram en handlingsplan för att utveckla Lindesberg som kulturstad >>

Och nu börjar kartläggningen av nuläget - dels för att samla befintliga aktörer inom kulturella och kreativa näringar för samverkan, samordning och samsyn; dels för att kartlägga deras behov av gemensamma tjänster, aktiviteter och stöd (för att kunna utvecklas i Lindesberg).

Målsättningen är att kunna visa att kulturella och kreativa näringar i Lindesbergs kommun skapar minst lika många arbetstillfällen och lockar minst lika många inflyttare som idrottsrörelsen. Om så är fallet räknar Nätverket Lindekultur med att kulturella och kreativa näringar ska få minst lika mycket kommunalt stöd som idrottsrörelsen.

Ambitionen är att ha så mycket underlag som möjligt klart till den kulturpolitiska debatt som planeras under våren i samarbete med The Art of Sweden och Örebro Länsteater >>

Nätverket Lindekulturs handlingsplan för att utveckla kulturella och kreativa näringar i Lindesberg:

Steg 1: Kartlägga nuläge: Aktörer

Samla befintliga aktörer inom kulturella och kreativa näringar för samverkan, samordning och samsyn = identifiera vad och vilka som redan finns (föreningar, organisationer, förvaltningar, företag och enskilda personer som är verksamma inom kulturella och kreativa näringar i Lindesbergs kommun);

Till sektorn kulturella och kreativa näringar räknas Arkitektur, Dataspel, Design och formgivning, Film och foto, Konst, Kulturarv, Litteratur, Media, Mode, Musik, Måltid, Scenkonst, Slöjd och hantverk, Upplevelsebaserat lärande (enligt Tillväxtverket).

Steg 2: Kartlägga nuläger: Behoven

Kartlägg deras behov av gemensamma tjänster, aktiviteter och stöd (för att kunna utvecklas i Lindesberg) - exempel: gemensam information & marknadsföring; gemensam portal för e-handel; gemensam butikslokal för försäljning/utställning; gemensamt kontor/ateljé-hotell; gemensam föreningslokal; gemensam kulturfrukost (eller annat) som träffpunkt; gemensamma företags/entreprenörstjänster; gemensam utställning/mässa på annan ort (Örebro, Stockholm, Göteborg); gemensam kulturfestival/mässa i Lindesbergs Arena; eller något annat.

Denna kartläggning avslutas med en öppen fråga till alla - oavsett om de är aktiva eller passiva kulturutövare eller om de bor eller inte bor i Lindesbergs kommun: Har kulturlivet i Lindesberg bidragit till att du flyttat till kommunen, att du bor kvar i kommunen eller att du överväger att flytta till kommunen.

Till webbenkäten: Vill du delta i Nätverkets Lindekulturs kartläggning av kulturella och kreativa näringar i Lindesbergs kommun - klicka här så kommer du till en webbenkät >>

Kommande steg i handlingsplanen:

Steg 3: Ta fram en med konkret genomförandeplan och ansvarsfördelning för att etablera gemensamma tjänster, aktiviteter och stöd (med mera) för kulturella och kreativa näringar - initialt för befintliga aktörer i Lindesberg, på sikt för aktörer som flyttar hit.

Steg 4: Information och marknadsföring av Lindesberg som attraktiv etableringsort för kulturella och kreativa näringar;

Steg 5: Ta hand om och vårda befintliga och inflyttade kulturella och kreativa näringar i Lindesberg – en kulturstad i Bergslagen!

...........................................................

Sven Carlsson