​Nya framgångar för BeeScanning

​Nya framgångar för BeeScanning

BeeScanning har utvalts som en av 25 nominerade till Postkodlotteriernas Green Challenge 2019 - en av världens största årliga tävlingar bland uthålligt företagande för en grönare planet. BeeScanning har också fått utökat stöd från Vinnova och Jordbruksverket som innebär full finansiering av planerade utvecklingsaktiviteter fram till 2020.

Postkodlotteriernas Green Challenge är en av världens största årliga tävlingar bland uthålligt företagande för en grönare planet. Av totalt 1.167 projekt har nu 25 nominerats till priset - däribland BeeScanning-projektet. I början av september avgörs om BeeScanning är en av fem finalister som kommer till finalen 3 oktober i Amsterdam.

Första pris är 500.000 euro, andra pris 200.000 euro och 100.000 euro för var och en av de andra finalisterna. Utöver prispengarna kommer alla finalister att få över sex månader av expert-coaching för att optimera sina affärsmöjligheter.

BeeScanning-projketet har fått utökat stöd från Vinnova och Jordbruksverket.

”Det innebär att vi nu har nu finansiering av planerade utvecklingsaktiviteter fram till 2020”, skriver Björn Lagerman.

Det handlar om insamling av mer data, analyser av video, ny AI-träning på utökade dataset, nya algoritmer, ny design och struktur i appen samt molnbaserat automatiskt flöde av bilder från appen till AI.

Björn Lagerman

FriBi HB 070-5603893