Sparbanksstiftelsen ger stöd till kammarmusikfestival

Sparbanksstiftelsen ger stöd till kammarmusikfestival

Genom att arrangera Nora kammarmusikfestival, vill Nora/Bergslagens kammarmusikförening öka intresset för kammarmusik och att fler ska få uppleva glädjen med att spela tillsammans. Inför festivalen 2020 har de tilldelats 20.000 kronor från Bergslagens Sparbanks ägarstiftelse.

Under en vecka i juni står spelglädje och lusten till musik i fokus i Nora. Då arrangeras nämligen Nora kammarmusikfestival.

”En förutsättning för att vi ska kunna fortsätta arrangera festivalen i Nora är att vi får hjälp med finansiering från externa aktörer. Bidraget från bankens ägarstiftelse är mycket välkommet”, säger Birgitta Borg som är ordförande i Nora/Bergslagens kammarmusikförening.

Årets festival startar den 12 juni. På programmet står både konserter med etablerade musiker och kurser i orkesterspel och kammarmusik för alla åldrar.

”Begreppet kammarmusik för kanske tankarna till klassisk musik, men definitionen är ju musik som framförs av ett litet antal orkesterinstrument och genrerna kan variera. På festivalen spelas all slags musik”, berättar Birgitta.

Intresset växer – inte minst bland unga – och nu har orkesterkursen årligen ett fyrtiotal kursdeltagare i åldrarna 12–20 år. En viss spelvana och uthållighet krävs men vi har inga inträdeskrav. Här får de prova på att spela tillsammans i en orkester och uppleva glädjen i samspelet med andra. Och det gör de.

”Föräldrar har berättat att de förberett sig på att deras barn kommer att vara trötta på att spela när veckan är över. Men för många är det tvärtom. Intresset har vuxit, spelglädjen har ökat och de har avancerat som musiker. Det är precis det vi vill åstadkomma”, säger Birgitta Borg i ett pressmeddelande från Bergslagens Sparbank.