Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 23)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 23)

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>

Lindesbergs kommun: Årets kulturstipendium går till Lena Ehnvik

Lindesbergs kommun har utsett Lena Ehnvik till årets kulturstipendiat med följande motivering: ”Kommunens kulturskola bar frukt genom årets stipendiat. Där började musikkarriären som sedan tagit henne ut i världen. Vår stipendiat har utvecklats till en klassisk skolad operasångerska. Hon arbetar för att fler ska upptäcka operan som konstform. Vi ser fram emot fortsatt engagemang i Lindesberg och med den fortsatta karriären.”

Säsongsstart på Siggebohyttans bergsmansgård

På lördag den 9 juni öppnar Siggebohyttans bergsmansgård för säsongen. Kaffestugan håller öppet, butiken är nyladdad och i år är sommarens program fyllt med både musik, föreläsningar och familjeaktiviteter, skriver Örebro läns museum i ett pressmeddelande.

Dags för Lindesberg i regionalt kulturutvecklingsprojekt
Region Örebro län har fått nya medel för regional kulturutveckling från Kulturrådet för utvecklingsprojektet Bortom de blå bergen. Projektet - som drivs av Konstfrämjandet Bergslagen - har beviljats 300.000 kr för projektår 2 som gäller naturreservatet Gränseskogen i Lindesbergs kommun.

Bergslagens Sparbank stöttar modellstaden i Lindesberg
Bergslagens Sparbank stöttar - genom bankens ägare Sparbanksstiftelsen Bergslagen - Linde Fornminnes- och hembygdsförening med lokalhyra för modellstaden i Blombergska gården för hela 2018. ”En väldig lättnad”, säger Ingrid Nordmark, ordförande i föreningen som har runt 300 medlemmar: ”Nu kan vi fortsätta vårt bygge av 1920-talets Lindesberg i miniatyr”.

Säsongsstart på lördag för Perssons Magasin
På lördag (9 juni) kl 12.00 slår Perssons Magasin i Västra Löa upp portarna för sommarens 2018. Den första omgången konstutställningar i galleriet presenterar Britta Mårds och Catarina Ingvaldsdotter (stora rummet), Sami Rahkonen (mellanrummet), Ann Björk (lilla rummet) och Katalin Hamori (kaféet).

Hammarbacken: En dag vid forsen

På lördag (9 juni) kl 11-17 bjuder Hammarbackens Hembygdsförening in till En dag vid forsen - en händelserik dag i Hammarbacken. Dagen inleds kl 11.00 med Sami Rahkonen som visar bilder och berättar under rubriken; "fem år av upplevelser på Gotland". Vid 12:30 blir det lokala låtar med Bergslagernas Spelmansgille. Arne Johnsson visar bilder, berättar och läser egna texter klockan 14:00 och vid 15:30 blir det musik och sång med "Tre damer". Nere vid forsen serverar Nils och Sanna nygräddade kolbullar och glödsill med tillbehör. Smederna smider sina alster under hela dagen och ställbergs rökeri säljer nyrökt fisk. Sedan har skogakafét öppet hela dagen med nygräddade våfflor, Dagnys goda smörgåsar, Linnéas hembakade godsaker, kaffe och dricka.

Tre utställningar på Frövifors Pappersbruksmuseum i sommar
Sommaren 2018 visas tre utställningar på Frövifors Pappersbruksmuseum som har temat ”böcker” som en gemensam nämnare. Utställningarna "Extrakt" (med objekt tillverkade av Cecilia Levy i papier machéteknik med papper från gamla böcker), ”Build/Bind” (klassiskt, modernt och historiskt bokbinderi) och ”Ur Arkivet” (urval av böcker i museets arkiv) visas under perioden 19 juni – 31 augusti.

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >>

Vad händer i sommar? Följ vår evenemangskalender!
Kulturlivet i Lindesbergs kommun blommar året runt - men extra mycket under sommaren! Vill du veta vad som händer i kultur-Lindesberg? Följ vår evenemangskalender som är den mest kompletta för kulturevenemang i Lindesberg. Tipsa oss gärna om evenemang som ännu inte finns med i kalender via epost till info@lindekultur.se

• Filmer på Folkets Hus Bio i Lindesberg >>
  • 27-29 Jun: Siggebohyttan: Sommarslöjd - prova på-aktiviteter för alla åldrar
  • 01 Jul 13:00: Fellingsbro Hembygds- och Fornminnesförening: Utflykt
  • 01 Jul 13:00: Öppet hus i Munkhyttans skolmuseum

Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se