Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 45)

Veckans kulturnyheter från Lindesberg (vecka 45)

..................................................................................

● lindekultur.se - den mest kompletta nyhetskanalen för kulturen i Lindesberg >>
● 1.064 sidvisningar per dygn senaste veckan
● 914 sidvisningar per dygn senaste månaden (30 dagar)

Besök Linde AB föreslås ta över biografverksamheten i Lindesberg

Tillväxtutskottet föreslår att ansvaret för biografen i Lindesberg förs över till det kommunala bolaget Besök Linde AB. "Det känns bra att vi nu har ett förslag på en långsiktig plan som säkerställer biografen som en fortsatt mötesplats för kulturupplevelser, nöjen och ett breddat utbud av filmer", säger Kristina Öster, kulturchef, i ett pressmeddelande från Lindesbergs kommun.

Tillväxtutskottet föreslås modifiera beslutet om biografen i Lindesberg
Ansvaret för biografen i Lindesberg förs över till kommunala bolaget Besök Linde AB som i sin tur får uppdraget att ta hand om upphandlingen av biografverksamheten. Det modifierade beslutet föreslås Tillväxtutskottet i Lindesbergs kommun fatta på sitt möte på tisdag 6 november.

Till alla 547 som skrev under det öppna brevet:
"Tillväxtutskottet har tagit del av det öppna brevet under beslutspunkten meddelanden och utskottet beslutade att lägga meddelandena till handlingarna. Protokollet läggs ut på hemsidan efter justering som sker den 14 november 2018". Med vänlig hälsning, Ellinor Halldan, Kommunsekreterare

…………………………….

lindekultur.se i redaktionellt samarbete med fellingsbro.se

Nyhetskanalen för Nätverket Lindekultur - lindekultur.se - inleder redaktionellt samarbete med fellingsbro.se - nättidningen om ”Sveriges bästa socken”. Båda kanalerna drivs ideellt med samma syften - att informera och marknadsföra respektive intressen och orter.

Nätverket Lindekultur presenteras i Fellingsbro
Onsdag 14 november kl 12-13 presenteras Nätverket Lindekultur av Sven Carlsson - redaktör för lindekultur.se - på Rotarys lunchmöte på Fellingsbro Folkhögskola. Alla intresserade är välkomna till lunchmötet.

…………………………….

Konstföreningen fyller tomma skyltfönster i Lindesberg med konst

Lindesbergs Konstförening bidrar nu till att fylla tomma skyltfönster i centrala Lindesberg med konst - ett utställningsprojekt där 20 inbjudna lokala konstnärer och skolklasser är delaktiga.

…………………………….

Hitchcock-inspirerad opera livesänds på bio i Lindesberg

Lördag 10 november kl 19.00 direktsänder Folkets Hus och Parker den nyskapande och Hitchcock-inspirerade operan Marnie från Metropolitan i New York direkt till ett stort antal biografer över hela Sverige - däribland Folkets Hus Bio i Lindesberg.

Lindesbergs kommun bjuder in till föreningsträff om framtiden
Onsdag 14 november kl 17:30 inbjuds samtliga föreningar i Lindesbergs kommun till en dialogträff på temat framtiden i Lindesbergs kommun. ”Vi informerar om det kommunala läget och framtida besparingskrav”, skriver kommunen i inbjudan.

Kapell Malén med stråkelever och barnkör presenterar ”Mera Krumelurer”

Onsdag 14 november kl 18:00 presenteras ”Mera Krumelurer” i en konsert i Lindeskolans aula (Lindesberg) med Kapell Malén tillsammans med Kulturskolan Garnalias stråkelever och barnkör. ”Mera Krumelurer” är en fortsättning på ”Krumelurlåtar” med text och musik av Camilla Malén Friman.

Bergslagernas Spelmansgille porträtterar legendarisk spelman
Onsdag 14 november kl 19:00 porträtteras den legendariske spelmannen Prästfalls-Kalle av Bergslagernas Spelmangille i ord, bild och ton. ”Spelmansgillet har gjort ett jättearbete med att forska och förbereda denna presentation”, meddelar Thomas Lundkvist - ordförande i Ljusnarsbergs kammarmusikförening som arrangerar.

Dags igen för julmarknad på Frövifors Pappersbruksmuseum
Helgen 24-25 november är det dags igen för julmarknaden på Frövifors Pappersbruksmuseum - en uppskattad tradition som besöks årligen av flera tusen besökare. Evenemanget anordnas sedan 2001 under helgen före 1:a advent - i år den 24-25 november mellan kl 10.00-16.00.

Dags för julmarknad på Perssons Magasin i Löa
"Nu gör vi julmys i Löa för det är dags för julmarknad på Perssons Magasin. Hela fyra dagar under två helger - 24-25 november och 1-2 december alla dagar mellan kl 12-17", hälsar Eva & Carl-Eric Persson.

Per Fritzell och Jesper Hugosson genrepar föreställning i Gusselby
Lördag 12 januari kl 15:00 bjuder Gusselby Hembygdsförening in till genrep i Gusselhyttans GHF-lokal inför vårens föreställningar på ”Ska vi ha chips?” med Per Fritzell och Jesper Hugossons orkester. Det finns 100 platser - så det är ”först till kvarn som gäller”, meddelar föreningen.

…………………………….

Dags igen för ny enkät: Tyck till om biblioteket

Hur nöjd är du med hur du blir bemött av personalen vid biblioteket? Hur nöjd är du med personalens serviceförmåga och kunnighet? Hur nöjd är du med biblioteket som helhet? Det är några frågor som Lindesbergs och Nora bibliotek (Bergslagsbibblan) vill ha besvarade i sin årliga enkät.

Kulturreservatets folkhögskola - ny kulturutbildning i Riddarhyttan
Kulturreservatets folkhögskola - som är en del av Botkyrka folkhögskola - har startat i Riddarhyttan höstterminen 2018. ”Målet är att utveckla våra elever till en ny typ av kulturarbetare och konstnärer som arbetar nära lokalsamhället, den plats där vi lever, och som lyhört kan utveckla de kulturella och historiska berättelser som vill uttryckas”, enligt skolans studierektor Anders Olsson.

● lindekultur.se - den mest kompletta evenemangskalendern för kulturen i Lindesberg >> Uppgifter om kommande kulturevenemang i Lindesberg skickas till info@lindekultur.se

Utställningar:

• Dan Lekberg, måleri: Galleri Konstrummet, Lindesbergs stadsbiblioteket

Evenemang de kommande tre veckorna:

• 10 Nov 10:00: Kulturhistoriska arkivet: Arkivens dag: Lindesbergs Stadsbibliotek
  • 10 Nov 19:00: Opera på bio: Marnie: Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 14 Nov 12:00: Nätverket Lindekultur presenteras i Fellingsbro: Fellingsbro Folkhögskola
  • 14 Nov 17:30: Föreningsträff på temat framtid i Lindesberg: Lindesberg Arena
  • 14 Nov 18:00: Kulturskolan Garnalia: Konsert: Lindeskolans aula (Lindesberg)
  • 14 Nov 19:00: Kammarmusikföreningen: Konsert: Tingshuset, Kopparberg
  • 17 Nov 10:00: Lindeskolan: Gymnasiemässa: Lindesberg Arena
  • 17 Nov 18:00: Stadra Teater: Teaterkonsert: Nora Teater
  • 18 Nov 11:00: Gusselby Hembygdsförening: Jul- och handarbetsmässa: Gusselhyttan GHF lokalen
  • 18 Nov 16:00: Stadra Teater: Teaterkonsert: Nora Teater
  • 20 Nov 19:00: Linde Bergslags Släktforskarförening: Föreläsning: Lindesbergs Stadsbibliotek
  • 21 Nov 19:00: Linde Fornminnes- och Hembygdsförening: Vildmarksvisor i höstmörkret: Lindesbergs Stadsbibliotek
  • 22 Nov 19:00: Lindesbergs Filmstudio: Vad döljer du för mig? Folkets Hus Bio, Lindesberg
  • 24-25 Nov: Frövifors Pappersbruksmuseum: Julmarknad
  • 24-25 Nov: Perssons Magasin: Julmarknad
  • 24 Nov 11:00: Lindesbergs stadsbibliotek: Musikteater för barn
  • 25 Nov 09:00: Lindesbergs Konstförening: Hemlig julresa
  • 25 Nov 10:00: Siggebohyttan: Julmarknad: Siggebohyttans Bergsmansgård
  • 27 Nov 18:30: Bokens Dag 2018: Lindeskolans Aula
  • 28 Nov 19:00: OperaNära: Det händer inte mig: Kulturum, Lindesberg
  • 29 Nov 18:30: Lindesbergs Fotoklubb: Arbetsmöte: Klubblokalen
  • 29 Nov 19:00: Lindesbergs Riksteaterförening: Polarfararna: Folkets Hus Teater, Lindesberg
  • 01-02 Dec: Perssons Magasin: Julmarknad
  • 01 Dec 12:00: Lindesbergs Konstförening: Vernissage: Konstrummet i Lindesbergs stadsbibliotek
  • 01 Dec 18:00: Linde bergslags församling: Julkonsert med Andra Ord: Lindesbergs kyrka
  • 02 Dec 11:00: Fellingsbro Hembygds- och Fornminnesförening: Öppet hus: Olofsborg i Fellingsbro
  • 02 Dec 12:00: Lindesbergs Konstförening: Vernissage för skyltfönsterprojektet: Lindesberg - i tomma skyltfönster efter Kungsgatan och Kristinavägen
  • 02 Dec 13:00: Linde Fornminnes- och Hembygdsförening: Adventskaffe: Blombergska gården, Lindesberg

För fler evenemang i Lindesbergs kommun - se upplevlindesberg.se >>

● lindekultur.se har kontaktuppgifter till alla som är med i Nätverket Lindekultur >>

Nätverket Lindekultur är ett ideellt och informellt nätverk av och med kulturella och kreativa verksamheter till stöd för och utveckling av kulturlivet i Lindesbergs kommun. Genom samverkan och samordning når vi samsyn kring att kulturen finns, kan och behövs för att utveckla Lindesberg:

• Kulturen finns: Genom marknadsföring gör vi kulturen mer synlig både i och utanför Lindesberg.
  • Kulturen kan: Genom dialogmöten hittar vi utvecklingsmöjligheter för kulturen i Lindesberg.
  • Kulturen behövs: Genom projekt visar vi att kulturen behövs för att utveckla Lindesberg.

Nätverket Lindekultur stödjer kulturlivet i Lindesberg - välkommen att vara med i nätverket: Alla som är aktiva inom någon kulturell och kreativ verksamhet i Lindesbergs kommun är välkomna att vara med i nätverket! Läs mer >>

För mer information om Nätverket Lindekultur - ta gärna direktkontakt med någon i nätverkets kontaktgrupp: Gunilla Dovsten; Stefan Jansson; Johan Wennman; Kajsa Karlsson; Mikael Tiderman; Maria Lindstedt; Sven Carlsson.

Vi följer kulturlivet i Lindesberg - följ oss! Välj själv hur:

Veckans kulturnyheter från Lindesberg - detta nyhetsbrev för dig som vill ha alla nyheter samlade i ett utskick per vecka via epost: Beställs via epost till info@lindekultur.se >>

Följ lindekultur.se på Mynewsdesk - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter direkt när de publiceras: Följ oss på Mynewsdesk >>

Följ lindekultur.se på Facebook - ett nyhetsflöde för dig som vill ha alla nyheter från Nätverket Lindekultur direkt när de publiceras + övriga nyheter om kulturlivet i Lindesberg från andra nyhetskanaler. Följ oss på Facebook >>

Nyhets- och informationskanal 070 5446232 lindekultur.se