Kommentar till Svensk Mäklarstatistik: ”Fördel köparna om osäkerhetsfaktorer får effekt”

Både villa- och bostadsrättspriserna sjönk med en procent på riksnivå under december.
En genomsnittlig villa kostar nu 2,9 miljoner kronor och snittpriset på bostadsrätter uppgår till nära 2,4 miljoner kronor eller 34 370 kronor per kvadratmeter. På helårsbasis förblev såväl villa- som bostadsrättspriser oförändrade under 2018. Det visar nya siffror från Svensk Mäklarstatistik som analyserats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Det prisfall stora delar av landet såg i början av 2018 kompenserades av en återhämtning under hösten och vi ser nu en ökad stabilitet och mindre fluktuationer. Utmaningarna för nyproduktionsmarknaden, höjda räntor, amorteringskrav och konjunkturutvecklingen riskerar att göra bostadspriserna ojämna framöver. Om dessa osäkerhetsfaktorer får överhanden mot en i grunden god efterfrågan är det möjligt att vi får summera 2019 som köparnas år, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

I Stor-Stockholm och Stor-Göteborg sjönk bostadsrättspriserna med en procent under december. I centrala delarna av storstäderna var bostadsrättspriserna oförändrade under perioden. Även på helårsbasis ligger genomsnittspriset på bostadsrätter i riket sammantaget kvar på samma nivå. Under 2018 står Jämtlands län för den största prisökningen på bostadsrätter, med en uppgång på hela 17 procent.

– Precis som under första halvåret 2018 handlar det framförallt om att ha rätt förväntningar inför en bostadsaffär just nu. Säljarna behöver vara förberedda på risken att inte få lika höga slutpriser som vid pristoppen och att försäljningarna tar lite längre tid. Köparna kan kosta på sig att vara mer kräsna. Särskilt för den som är på jakt efter något större bostäder och köper med långsiktig horisont kan det vara ett gynnsamt läge för att göra en bra affär, säger Marcus Svanberg.

Även villapriserna sjönk med en procent den gångna månaden. I Stor-Stockholm sjönk priserna mest, -2 procent. I Stor-Göteborg sjönk villapriserna med en procent, medan de i Stor-Malmö steg med en procent under förra årets sista månad.

På helårsbasis har villapriserna stigit mest på Gotland, i Blekinge och i Jämtland – alla med prisökningar omkring sex procent.

Statistiken hämtas från Svensk Mäklarstatistik och baseras på försäljningen av 13 033 villor och 24 715 bostadsrätter under oktober 2018 – december 2018. Tremånaderssiffran är en jämförelse med juli 2018 – september 2018. Årssiffran är en jämförelse mellan oktober 2017 – december 2017 och oktober 2018 – december 2018. Rikssiffrorna beräknas som ett vägt genomsnitt för de underliggande storstadsområdena och övriga riket. Prisutvecklingen för villor baseras på K/T-talet (Köpesumman/Taxeringsvärdet). Medelpriset baseras på den senaste månadens försäljningar.

Så har bostadsrättspriserna förändrats i storstäderna under 2018:

Region 1 månad 3 månader 12 månader Medelpris (kr/kvm)
Riket - 1% - 2% ± 0% 34 370
Centrala Stockholm ± 0% - 1% + 1% 86 802
Stor-Stockholm - 1% - 1% ± 0% 54 015
Centrala Göteborg ± 0% - 3% - 1% 59 003
Stor-Göteborg - 1% - 3% - 1% 42 579
Centrala Malmö ± 0% - 1% ± 0% 31 726
Stor-Malmö ± 0% - 4% + 1% 28 037

Så har villapriserna förändrats i storstäderna under 2018:

Region 1 månad 3 månader 12 månader Medelpris
Riket - 1% - 3% ± 0% 2 952 000
Stor-Stockholm - 2% - 4% - 5% 5 564 000
Stor-Göteborg - 1% - 1% - 1% 4 525 000
Stor-Malmö + 1% - 1% + 2% 3 734 000

Länsförsäkringar Fastighetsförmedling är Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 164 bobutiker och 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2017 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 48,7 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för tredje året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2018.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 164 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2018 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 47 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för tredje året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2018.