Sifoundersökning visar: Svenskarna drömmer om sommarhus vid havet

Varannan svensk, 48 procent, önskar sig en sommarstuga som ligger nära havet. Möjligheten till stadsliv är dock inte lika populärt, endast fyra procent värdesätter att stugan ligger nära en stad högst. Det visar Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings undersökning Bostadskollen.

Sifoundersökningen Bostadskollen visar att svenskarnas sommarstugedrömmar kretsar kring vatten. Att stugan ska ligga nära havet värderas allra högst av hälften av svenskarna, 48 procent, medan tre av tio, 29 procent, sätter ett sjönära sommarhus högst upp på önskelistan.

– Klimatdebatten, utsläpp från flygresor och den svaga kronan, gör att fler spenderar sin semester i Sverige. Stugor inåt landet har en lägre prisnivå men kan ändå erbjuda bad- och strandliv vid en sjö. De kommer att bli hett eftertraktade framöver, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Sett över det senaste året har genomsnittspriserna på fritidshus i Sverige ökat med två procent. Den största prisökningen återfinns i Värmlands län med en uppgång på tio procent och ett genomsnittspris på strax över en miljon kronor. Dyrast är fritidshusen i Stockholms län, där ett fritidshus nu kostar 2,5 miljoner kronor i snitt.

– De senaste åren har det skett en standardhöjning av fritidshus. Många har vinterbonat sommarstugan och i samband med en försäljning kan den då likställas med en mindre villa, vilket är väldigt eftertraktat av många köpare, säger Marcus Svanberg.

Endast fyra procent längtar som mest efter ett sommarhus nära en stad. Inte heller skog eller fjäll verkar locka svenskarna. Bara åtta procent önskar sig allra helst en stuga i fjällen och ännu färre, sex procent, tycker att det är viktigast att den ligger i skogen.

Pressbilder: Marcus Svanberg

Om Bostadskollen:
Resultatet av Bostadskollen baseras på en Sifoundersökning där 2 300 svenskar i åldern 18-79 år, ur ett riksrepresentativt urval, svarat på frågor om prisutveckling, politik och andra bostadsrelaterade frågor. Undersökningen slutfördes i februari 2019.

Prisstatistiken är framtagen av Svensk Mäklarstatistik och bearbetad av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Den baseras på överlåtelser av fritidshus i Sverige mellan april 2018-mars 2019. Utvecklingen jämförs med föregående 12-månadersperiod.

Om du fick välja – var skulle du helst vilja äga ett fritidshus?

Plats Totalt
Vid havet 48%
Vid en sjö 29%
I fjällen 8%
I skogen 6%
Nära en stad 4%
Långt ifrån en stad 2%
Vet ej 3%

Så har fritidshuspriserna utvecklats det senaste året (län, fallande ordning):

Region Genomsnittspris Medelpris
Uppsala län 1 295 000 22 231 - 5%
Västmanlands län 964 000 17 959 - 6%

• undersökningar och rapporter

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och den tredje största aktören i branschen. Med 170 bobutiker och över 800 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2018 förmedlade företaget cirka 22 000 objekt till ett försäljningsvärde av 47 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för tredje året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2018.