Var öppen för nya saker och gör alltid ditt bästa

Var öppen för nya saker och gör alltid ditt bästa

Så säger alumnen Camilla Karlsson som för 10 år sedan gick på Naturbruksprogrammet på Realgymnasiet i Nyköping. Nu arbetar hon som hästskötare och stallmedarbetare på Stuteri Nådhammar.

Att vara öppen för att lära sig nya saker och alltid göra sitt bästa är viktiga egenskaper enligt Camilla. Hon började själv sin hästskötarkarriär med att läsa naturbruksprogrammet med inriktning hästhållning på Realgymnasiet i Nyköping.

Enligt Camilla så är det nästan en förutsättning att ha Svenska Ridsportsförbundets hästskötarexamen om man vill jobba med hästar.

-En hästskötarexamen är verkligen mycket bra att ha då det egentligen är det enda sättet att validera en persons hästkunskaper för en arbetsgivare. Ska du söka jobb som hästskötare så är det oftast ett krav och för de flesta vidareutbildningar inom häst så är det också nästan alltid ett grundläggande krav, säger Camilla.

Tiden på Realgymnasiet

Tiden på Realgymnasiet var något som Camilla uppskattade väldigt mycket.

-Roligast var att det var blandat praktiskt lärande och teori. Sedan tyckte jag också att det var väldigt roligt med de interna tävlingarna vi hade mot andra Real-skolor. Mitt favoritämne var nog hästkunskap, speciellt när vi höll på med foderlära. Jag har haft stor nytta av min examen och de ämnen som ledde fram till att jag kunde slutföra hästskötarexamen till mitt nuvarande yrke, säger Camilla.

Efter Realgymnasiet jobbade Camilla på en ridskola ett tag. Därefter jobbade hon på ett friluftsmuseum med alla möjliga djur. Allt från hästar till kor, getter och kaniner.

-I mitt arbete idag ingår förutom stalltjänst och även en hel del traktorkörning, motion av hästar. Allt från en mer utbildad häst till att ta sig ut på en livs första uteritt för en unghäst. När fölen kommit så ingår det daglig hantering av dem, att lära sig acceptera på- och avtagning av grimma eller bara kunna acceptera beröring från en människa. När man lyckas och ser framsteg hos hästarna känner man sig oftast väldigt stolt, lite som att det är ens eget barn som precis sagt sitt första ord, säger Camilla.

Utveckling är viktigt

Att fortsätta utvecklas inom ridsporten och hästvärlden och att utmana sig själv är viktigt för Camilla.

-Jag får genom jobbet rida för olika tränare, samt träna på hästhantering. Det gör att jag hela tiden utvecklas och känner mig bättre och säkrare. Jag får också möjlighet till att hålla min ridning uppdaterad för att kunna ge kundhästarna och stuteriets egna hästar det bästa jag förmår. Jag tycker just hästhantering är viktig för både min och hästens välbefinnande, det skapar säkerhet och trygghet för oss båda.

Även om Camilla trivs väldigt bra med att jobba med hästar och ridning så drömmer hon om att en dag få arbeta som djursjukskötare.

-Jag har funderingar på att utbilda mig till Ridledare för att senare utbilda mig till ridlärare. Men, i grund och botten så är det ändå fortfarande djursjukskötare som lockar mest. Jag har sökt in varje år mer eller mindre, och jobbar på att höja mitt högskoleprov för att öka mina chanser att ta mig in. Jag ger inte upp i första hand. Om jag inte försöker ordentligt nu så kommer jag ångra det om 20 år ifall att jag inte försökte, avslutar Camilla.