Här är finalisterna i Sveriges favoritlakrits 2015

Totalt nominerades 59 olika lakritsprodukter och de fem finalisterna fick 30 procent av alla röster. Sveriges favoritlakrits 2015 avgörs och vinnaren firas under Lakritsfestivalen 21-22 mars på Annexet vid Ericsson Globe.

Sveriges favoritlakrits är Lakritsfestivalens tävling för lakritsprodukter. Tävlingen startade 2011 och har blivit en barometer för svenska lakritstrender. Efter en nomineringsprocess under hela februari har 59 olika lakritsprodukter fått nomineringsröster.

Finalen kommer att genomföras på Lakritsfestivalen 21-22 mars på Annexet vid Ericsson Globe. Vinnaren koras och tillkännages av Lakritsfestivalens konferencier Lina Skandevall på festivalscenen kl.16.30 söndagen den 22:e mars. Här är de fem finalisterna.

Finalisterna i Sveriges favoritlakrits 2015 (i bokstavsordning)
Calle och Saltlakritssåsen från Cederströms
Djúpur från Freyja/Nammi Godis
Lakrids D från Lakrids by Johan Bülow
Salmiakkola från Desserter utan gränser
Vanhan Viipurin lakritsi (Gamla Viborg lakrits) från Kouvolan

Tidigare vinnare av utmärkelsen Sveriges Favoritlakrits är Tyrkisk Peber från Fazer 2011, 2012 Lakrids A från Lakrids by Johan Bülow och de två senaste åren har tävlingen vunnits av Salmiakkola från Desserter utan gränser. Inspirationen till tävlingen kommer från Finlands Salmiakförenings årliga tävling Salmiakki Finlandia Award.
________________________

Pressackreditering
Välkommen att ackreditera dig som press till Lakritsfestivalen 21-22 mars 2015 genom att maila till info@lakritsfestivalen.se. Även aktiva och lakritsintresserade bloggare är välkomna att pressackreditera sig.

Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits Sverige, arrangör för Lakritsfestivalen,
08-210 210, 0738-44 02 04, tuija@lakritsfestivalen.se.

Anette Jonsson, marknadsansvarig för Lakritsfestivalen,
0709-301 269, anette@lakritsfestivalen.se.

Lakritsfestivalen, Sankt Eriksgatan 99, 113 31, Stockholm, info@lakritsfestivalen.se.

Lakritsfestivalen är Sveriges årliga lakritsfest, en fest fylld med goda smakupplevelser, spännande aktiviteter och ny kunskap om lakrits. Syftet är att vara en mötesplats för lakritsälskare, producenter och återförsäljare. Lakritsfestivalen 2015 (sjunde festivalåret) äger rum 21-22 mars på Annexet vid Ericsson Globe.

Biljettlänk till båda dagarna: http://www.axs.com/se/series/1193/lakritsfestivalen-tickets?skin=sga Biljettlänk lördag 21 mars: http://www.axs.com/se/events/256254/lakritsfestivalen-tickets?skin=sga Biljettlänk söndag 22 mars: http://www.axs.com/se/events/256255/lakritsfestivalen-tickets?skin=sga

Läs mer på www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen, www.twitter.com/Lakritsfestival och www.instagram.com/lakritsfestivalen samt www.lakritsifestivaalit.com och www.facebook.com/lakritsifestivaalit.

Bakom Lakritsfestivalen finns Choklad & Lakrits Sverige och ägaren Tuija Räsänen som också är Lakritsfestivalens arrangör. Företagets fokus är att hitta kvalitétschoklad och lakrits från hela världen. Idag har företaget butik i Stockholm och på webben. Bakgrunden till Lakritsfestivalen är att Tuija Räsänen upptäckte det stora behov lakritsälskare har att prata om sitt lakritsintresse, hitta lakritsprodukter de smakat en gång och att möta andra med samma passion. Utöver den årliga lakritsfesten hålls också regelbundna lakrits- och chokladprovningar.

Läs mer på www.chokladolakrits.se.

• kouvolan
  • lakrids d
  • lakrids by johan bülow
  • salmiakkola