Carl Larsson ”Prinsessan vår”. Foto Per Myrehed.

EN SAGOLIK SKOLA – FOLKSKOLAN 175 ÅR öppnar på Regionmuseet Kristianstad

I år fyller den svenska folkskolan 175 år. Det firar Lärarstiftelsen med den turnerande utställningen En sagolik skola – Folkskolan 175 år. Nu har turen kommit till Regionmuseet Kristianstad. Där visas utställningen 22 oktober 2017 – 14 januari 2018. En sagolik skola – Folkskolan 175 år är en lekfull exposé över skolans och läraryrkets utveckling och roll i det svenska samhället från 1800-talet till idag.

Med siktet inställt mot framtiden och skolans utmaningar firar utställningen En sagolik skola – Folkskolan 175 år folkskolan som ett av Sveriges viktigaste demokratiprojekt genom tiderna. Utställningen gör nedslag i skolans, lärarnas och skolbarnens situation genom åren och visar verk ifrån Barnbiblioteket Saga – en av Sveriges största lässatsningar någonsin som lanserades vid förra sekelskiftet. Framstående författare och konstnärer blev på uppdrag av lärarna ombedda att engagera sig i folkskolan genom att bidra med utbildningsmaterial för att förbättra pedagogiken och därmed öka bildningen. Barnbiblioteket Saga är både en berättar- och konstskatt som de flesta kommer att känna igen från sin egen skoltid.

– Med barnen, pedagogiken och konsten i fokus vill vi visa hur många av våra etablerade konstnärer och författare har bidragit till att höja kvalitén i skolan genom bilder, böcker och illustrationer, säger Eva-Lis Sirén, ordförande på Lärarstiftelsen.

Regionmuseet Kristianstad kompletterar med egen del i utställningen

På Regionmuseet Kristianstad kompletteras utställningen med ett klassrum som framför allt kommer att användas för skolvisningar av museipedagog Helén Lilja. Skolvisningarna gör tematiska nedslag i historien, med början år 1850 då det sattes gemensamma regler för stavning och grammatik i det svenska språket. I klassrummet finns det även möjlighet att se en film om skolans historia, och här kommer Rickarums Bya Teater att uppträda med föreställningen Lektion med fröken Ida under invigningen. Teaterföreställningen utspelar sig under en lektion år 1894. När En sagolik skola – Folkskolan 175 år visas på Regionmuseet Kristianstad kommer också både barn och vuxna besökare kunna gå på en tipsrunda.

– Det är fantastiskt roligt att få möjlighet att visa upp skolans dolda konstskatt och visa hur bilden och konsten varit en viktig del i barns lärande och skolans utveckling genom åren, säger Evelyn Thomasson, utställningsansvarig på Regionmuseet Kristianstad.

Nytt utställningsmagasin

Inför att En sagolik skola – Folkskolan 175 år visas på Regionmuseet Kristianstad släpps ett utställningsmagasin med bilder och texter från utställningen, som kommer att finnas till försäljning i museibutiken. För att göra utställningen tillgänglig för alla finns den även att se på webbsidan www.ensagolikskola.se. Webbsidan har blivit nominerad i den prestigefyllda kommunikationstävlingen Publishingpriset i kategorin Informationssajter yrke och bransch. Tävlingen avgörs den 23 oktober. I samband med den turnerande utställningen En sagolik skola – Folkskolan 175 år arrangeras också föreläsningar, medlemskvällar och andra kringarrangemang.

www.ensagolikskola.se

Mira Lindahl, pressansvarig En sagolik skola – Folkskolan 175 år: 070 848 90 84, mira.lindahl@reformklubben.com

Evelyn Thomasson, utställningsansvarig Regionmuseet Kristianstad: 073 313 57 31, evelyn.thomasson@regionmuseet.se

Pressmeddelande 3 oktober 2017

För pressbilder

www.mynewsdesk.com/se/lararstiftelsen

Om En sagolik skola – Folkskolan 175 år

En sagolik skola – Folkskolan 175 år arrangeras av Lärarstiftelsen i samarbete med Sveriges Museer, Lärarförbundet, Svenska Barnboksinstitutet och Sveriges Hembygdsförbund. Utställningen invigdes på Prins Eugen Waldemarsudde i Stockholm den 11 mars och kommer att ställas ut på ytterligare sju regionala museer runt om i landet. Den 22 oktober 2017 – 14 januari 2018 visas En sagolik skola – Folkskolan 175 år på Regionmuseet Kristianstad. För att göra utställningen tillgänglig för alla finns den även att se på webbsidan www.ensagolikskola.se

Om Lärarstiftelsen

Lärarstiftelsen förvaltar Sveriges Allmänna Folkskollärarförenings tillgångar. Lärarstiftelsens uppgift är att förvalta tillgångarna, vårda konst, inventarier, arkiv och bibliotek och genom stipendier, bokprojekt, utställningar m.m. stödja aktiviteter som främjar läraryrkets utveckling och lärarnas deltagande i det offentliga samtalet om skolan. Ledstjärnan är att främja lärares deltagande i sin egen yrkesutveckling, vilket är en viktig del i yrkets professionalisering och för makten över yrket. Dessutom ska stiftelsen öka kunskapen om läraryrkets historiska utveckling samt om skolans historia.

Om Regionmuseet Kristianstad

Regionmuseet Kristianstad har något för alla smaker. På museet, som ligger vid Stora torg mitt i centrala Kristianstad, hittar du basutställningar som berättar om Skånes olika, förunderliga sidor: staden, landskapet, och inte minst filmen. Här visas också ständigt nya utställningar. Det populära Café Miró serverar närproducerad och ekologisk mat i vackra lokaler, och i samma byggnad ligger Kristianstads konsthall som visar samtidskonst och ger chans till reflektion och återhämtning.