Restrend till Turkiet skapar mattrend i Sverige

Livsmedelsföretaget Larsa har varje år sett en ökning av Turkiska färskvaror som exempelvis den turkiska yoghurtdrycken ayran samt turkiska vitostar. Ayran infördes redan 1994 på den svenska marknaden och har tidigare varit en väldigt nischad produkt och mest efterfrågats av invandrare, men nu har trenden vänt.

"Vi förstår av mail från konsumenter och kunder att det är många svenskar som köper vår ayran efter vistelse i Turkiet. Även våra turkiska vitostar har ökat i försäljning och förra sommaren slog Larsa Foods vitost rekord! Det känns roligt att få ett sådant genomslag på Ayrandrycken och vitostar. Det handlar även, förutom att resor till Turkiet har blivit så populära, om att vi reser mer och mer, världen har krympt med internet och vi har generellt blivit mer uppmärksamma på alla tillsatser som förkommer i läsk och vatten och även vissa yoghurtdrycker. Ayran är jättenyttig och innehåller bara vatten och yoghurtkultur.”

"Vi för även dialog med Turkiska ambassaden och en av de större researrangörerna hur vi tillsammans kan marknadsföra Turkiet med hjälp av goda smaker.  Jag har världens roligaste och kreativa jobb" menar Maria Meizar marknadsansvarig på Larsa Foods.

Snart finns även Ayran med jordgubbssmak för den som föredrar en lite fruktigare smak.

Läs mer på www.ayran.se

• turkisk yoghurtdryck
  • turkisk yoghurt
  • turkiet

Larsa Foods AB är ett väletablerat familjeföretag och har funnits på den svenska marknaden sedan 1994.  Larsa Foods tror på att blanda mat från olika kulturer och introducerar nya matvaror och vanor till dagligvaruhandeln i Sverige.