Barnfattigdom angår alla

Simon Rothstein Frankander
pressansvarig

Barnfattigdom angår alla

I Sverige och i Stockholm behöver inga barn svälta ihjäl. Ingen behöver heller vara utan tak över huvudet eller utan akut läkarvård. Men trots att vi är ett av världens rikaste länder så finns fortfarande barnfattigdom i vårt samhälle.

-Vi vet att det finns fler idéer än politikers för att minska barnfattigdomen. Många som jobbar och träffar barn varje dag har många tankar och idéer om hur verkligheten skulle kunna bli bättre för barn i familjer där pengarna inte alls räcker till. De idéerna vill vi i Folkpartiet i Stockholm gärna ta del av. Därför öppnar vi idag för en dialog med alla stockholmare på vår hemsida för att få in fler och nya idéer  och förslag, säger Ann-Katrin Åslund, (FP) gruppledare i socialnämnden.

-Det finns alldeles för många barn i vårt land vars föräldrar inte har råd med skolresan, utflykten eller att barn väljer att tacka nej till kalaset för att de inte har råd med en liten present. Skillnaderna mellan barn som lever i de ekonomiskt svagaste familjerna och de barn som lever i de ekonomiskt starkare familjerna är alltför stora, säger Ann-Katrin Åslund, (FP) gruppledare i socialnämnden.

Fakta:

Folkpartiet i Stockholms stad öppnar idag för dialog på vår hemsida  där alla idéer och synpunkter för att minska barnfattigdomen välkomnas. Det behöver inte vara en färdig text - förslaget i sig är det viktigaste.

Vi vill få ditt svar på frågor som till exempel: Vilka brister/problem har du uppmärksammat i samhällets/skolans kontakt med barn i familjer som har det svårt, t ex går på försörjningsstöd? Vad skulle du vilja gjordes för att förändra det?

Webbadressen är www.fpstockholm.wordpress.com