Skolborgarrådet Isabel Smedberg-Palmqvist (L) om möjliggörandet av digitala verktyg. Foto: Kate Gabor

Stockholms stad öppnar upp för tredjepartsappar

Inom teknikföretagen sker en snabb utveckling och den grönblå majoriteten vill ta tillvara på innovationens och digitaliseringens möjligheter. Stockholms stad har därför ingått avtal med en extern IT-tjänsteleverantör. Med denna leverantör kan externa applikationsutvecklare (programvarutillverkare), som till exempel Öppna Skolplattformen, få tillgång till stadens data i tredjepartsapplikationer på ett för stockholmarna säkert sätt genom att ingå personuppgiftsbiträdesavtal.

Den grönblå majoriteten hoppas genom det här att det ska kunna finnas en större mångfald för stockholmarna genom vilken de kan ta del av stadens e-tjänster. Med anledning av detta hoppas Stockholms stad kunna inleda en dialog med Öppna Skolplattformen.

– Med denna lösning kan Stockholms stad garantera att personuppgifter hanteras på ett korrekt och tryggt sätt samtidigt som föräldrar kan få ta del av marknadens digitala verktyg i sin vardag, säger Isabel Smedberg-Palmqvist (L), skolborgarråd i Stockholms stad.

Liberalerna i Stockholms stad arbetar för ett Stockholm som växer med frihet, kunskap och möjligheter. För oss handlar det alltid om samma sak: att försvara varje människas frihet att forma sitt liv.