LIF är nu en av huvudmännen för Institutet Mot Mutor, IMM

Från 1 juli i år är branschorganisationen LIF en av huvudmännen för Institutet Mot Mutor (IMM), och har därmed även tagit plats i IMM:s styrelse.

– LIF har under det senaste decenniet arbetat målmedvetet för att stärka läkemedelsindustrins eget etiska regelverk. Vi har sett att det har effekt, och vi känner oss stärkta av det arbetet. Men frågan om korruption och mutor är vidare än så. Näringslivets alla delar är hjälpta av ökad medvetenhet och ökad tydlighet om problem och risker med ett etiskt tveksamt beteende, säger Anders Blanck, VD i LIF.

– När vi fick erbjudandet att ta en roll i IMM var det därför självklart för oss att ställa upp. IMM har en lång tradition, och har varit en god samarbets- och diskussionspartner för oss i vårt eget arbete att stärka förtroendet ute i samhället för läkemedelsindustrins etiska regelverk.

IMM har från den 1 september 2012 en ny ”Näringslivskod” som reglerar gåvor, belöningar och andra förmåner i näringslivet. Koden är ett komplement till den reformerade mutbrottslagstiftning som trädde i kraft den 1 juli i år.

– Den nya koden är efterlängtad av stora delar av det svenska näringslivet, och är ett utmärkt exempel på hur IMM sprider kunskap och agerar för bättre regler inom alla sektorer av näringslivet, säger Anders Blanck.

Anders Blanck, VD LIF

Frågor om Näringslivskoden besvaras av Claes Sandgren, ordförande i IMM