En högkänslig person löper större risk att hamna i missbruk och beroende

I ett unikt samarbete mellan Lifecaputbildade terapeuter och sjukvårdsutbildad personal har ett starkt samband mellan missbruk och beroende av främst alkohol/läkemedel och högkänslig personlighet uppdagats. Sambandet har upptäckts kliniskt i ett samarbete mellan Dipl. Beroendeterapeut Madeleine Swartz och Åsa Nilsson, Leg. Sjuksköterska samt Dipl. Energiterapeut. Dessa båda pionjärer började skicka klienter emellan sig för drygt ett år sedan. Madeleine arbetade främst med beroendeproblematik och fann att det fanns ett mönster i klienterna som indikerade någon slags känslighet som hon inte hade verktyg att hantera. Via Lifecap fann hon Åsa Nilsson, som själv är högkänslig och som arbetar med en kombination av samtal, vägledda meditationer och hypnos.

Redan efter första mötet med klienten kunde Åsa identifiera att det handlade om högkänslig personlighet (HSP - Highly Sensitive Person). Klienterna visade sig tillhöra de cirka 20% av befolkningen som har ett nervsystem som är känsligare än hos genomsnittet. Dessa personer lägger märke till många subtila detaljer i omgivningen och bearbetar dem på djupet. På grund av denna mottaglighet blir de lätt överstimulerade, de har svårt att komma till ro. Det här i sin tur leder lätt till att klienten uppfattar att ett glas vin eller en lugnande tablett är det enda sättet att slappna av. Det klienterna inte kunde se utan Åsas hjälp var att det mest framgångsrika sättet att hantera högkänsligheten på är att acceptera den och att anpassa livsstilen.

Många av Åsas klienter har sökt hjälp inom vården och fått olika mediciner utskrivna under åratal, men inte fått klarhet i den underliggande orsaken till deras dåliga mående. Efter att ha gått i terapi hos Åsa under en tid har flertalet av dem kunna trappa ut medicin mot exempelvis ångest, depression, utbrändhet, ADHD och bipolär personlighet. En av Åsas klienter säger: "Äntligen är det någon som förstår hur jag har det och som kan ge mig konkreta förslag på hur jag kan komma tillrätta med min stressiga livssituation. Jag har sökt hjälp i vården under flera års tid, men bara fått nya mediciner". Åsa själv menar att det inte är någon "quick-fix", det kan ta något år att komma tillrätta med den här typen av problem. Medicinen måste sättas ut i samråd med läkare och det tar tid att anpassa livsstilen så att medicinen inte längre behövs. Ibland behöver problem som exempelvis ångest adresseras innan det går att ta tag i själva högkänsligheten.