Historien om en dansant espresso

Historien om en dansant espresso

Specialkaffe är vårt mest exklusiva sortiment som vi säljer till restauranger och kaféer. För att få ingå i sortimentet måste kaffet vara påfallande gott, spårbart till sitt ursprung – och bjuda på en intressant historia.

Här är berättelsen om Cumbia – ett fylligt, ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe med söta russintoner och nyanser av mandel och lakrits.

***

Musikstilen och nationaldansen Cumbia är Colombias stolthet. Därför har Cumbian fått ge namn åt vår dansanta espresso. Men en lika viktig beståndsdel i den här moderna och finstämda espresson är kaffet från kooperativet Asobagri på bergssluttningarna i Guatemala. Här ger vulkanerna liv åt kaffet, som bjuder på en smakrik upplevelse av mörka bär med toner av smörkola.

Det första och det sista man möts av i när man kommer till Guatemala är de urgamla vulkanerna. Majestätiskt häver de sig mot himlen och bidar sin tid. Agua, Fuego, Pacaya och Acatenango heter några av de största. Alla fyra är mer eller mindre aktiva och puffar kontinuerligt rök från sitt glödande inre, som för att påminna om att de snart eller långt fram i tiden kommer att vakna till liv och få ett utbrott.

När man är där och hälsar på är det svårt att förstå hur man kan leva med ett sådant hot hängande över sig hela tiden. Men kaffebönderna på vulkanernas sluttningar tänker inte så. Vulkanernas aska är fylld av mineraler som gödslar sluttningarna och ger fantastisk jordmån, och jorden är deras levebröd. Så de ber, odlar sin jord och hoppas på det bästa.

Kaffekooperativet Asobagri i Guatemala klättrar på bergssidorna mitt i det svårtillgängliga Maya-riket. Man märker av den rika mayakulturen överallt, i allt från de färggranna kläderna till maten och musiken. Asobagri-kooperativet grundades förresten av Mayaindianer och odlingarna har varit ekologiska sedan starten 1989.

De bönder som levererar kaffe till oss berättar hur viktigt det är för dem att kaffet är certifierat. Det gör att de kan ta ut ett lite högre pris som kan användas för att höja kaffets kvalitet och skapa bättre levnadsförhållanden för människorna i de kringliggande byarna. För oss är det tryggt att vi har ett nära samarbete. På så sätt kan vi diskutera hur odlingsmetoderna påverkar smaken, samtidigt som vi gemensamt kan bygga en bra framtid för odlarna och deras familjer.

Kaffet från Asobagri får sin smak av den vulkaniska jordmånen. En annan viktig del i smakprocessen är hur fruktköttet skiljs från bönorna. På vissa platser i världen använda den torra processen, som går ut på att kaffe-bären får torka som de är. När de väl har torkats, tröskas det intorkade fruktköttet bort manuellt. I Asobagri används istället den våta processen där de färska frukt-köttet varsamt tvättas bort från bönan som sedan får soltorka. Vi blandar sedan detta med kaffe från Colombia och Etiopien. Det ger ett fantastiskt kaffe som rostats efter en skräddarsydd rostprofil som verkligen lyfter aromerna. Resultatet är ett kaffe som passar perfekt både som espresso och bryggkaffe, beroende på hur du mal det.

Martin Löfberg, inköpare