Anna Nordström – en unik 100-poängare

Anna Nordström – en unik 100-poängare

Det är inte många som lyckas samla ihop 100 poäng i kaffevärldens mest ansedda utbildningssystem. Nu är Anna Nordström på Kafferosteriet Löfbergs en av dom. Beviset står på hennes kontor i Karlstad: ett unikt diplom från The Specialty Coffee Association (SCA).

- Jag är den första i Sverige som jobbar på ett kafferosteri som når den här nivån. Det är naturligtvis en fjäder i hatten för både mig och Löfbergs. Det visar att vi har unika kunskaper och färdigheter, säger Anna Nordström, specialkaffeansvarig på Löfbergs.

Efterfrågad kaffeexpert
SCA är en internationell organisation för kaffeexperter, och jobbar med att öka kunskapen och kvaliteten i branschen. Deras utbildningssystem (SCA Coffee Skills Program) är eftertraktat över hela världen. Här har Anna Nordström nu nått högsta nivån i tre av fem kategorier, och det smäller högt i kaffevärlden.

- Jag har faktiskt redan fått förfrågningar om jag kan komma och hålla i utbildningar i en rad olika länder. Både från kunder och andra kaffeexperter, säger Anna Nordström.

Tung meritlista
Anna Nordström har jobbat på Löfbergs sedan 1998. Hon är ensam i Sverige om att vara auktoriserad SCA-utbildare inom tre områden: barista, bryggning och sensorik, och en av två i landet som nått 100 poäng inom SCA:s utbildningssystem. Anna har även varit medlem i det Svenska Baristalandslaget, och har vunnit guld i koppnings-SM och bronsmedalj i World Cup Tasters Championship.

Anna Nordström, specialkaffeansvarig, Löfbergs, tfn: 054-14 01 76
Anders Thorén, PR-ansvarig, Löfbergs, tfn: 0703-55 64 22

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,8 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se