Finsk hockey skriker efter svenskt kaffe

Finsk hockey skriker efter svenskt kaffe

Det ska tydligen vara svenskt kaffe för hockeyintresserade finnar. Nu är det nämligen klart att Löfbergs blir kaffepartner till ytterligare en finsk hockeyarena. Den här gången handlar det om ett samarbete med hockeylaget SaiPa i Villmanstrand. Det svenska kafferosteriet finns redan på arenorna i Lahti och Åbo, samt på nationalarenan Hartwall i Helsingfors.

- Svenskarna är betydligt bättre på kaffe än på hockey. Därför känns det här som en riktigt lyckad värvning. Nu ser vi fram mot massor av goda kaffestunder, säger SaiPas vd Riku Kallioniemi.

För Löfbergs är arenasamarbetet ett sätt att öka kännedomen i världens mest kaffetörstiga land.

- Finland är en viktig marknad där vi växer. Det här gör att ännu fler får upp ögonen för oss och att vi kan fortsätta ta marknadsandelar med vårt mörkrostade kaffe, säger Leif Sjöblom, marknadschef på Löfbergs.

SaiPa är en anrik klubb som bildades 1948 och som i dag spelar i högsta ligan. Samarbetet innebär dels en kraftfull exponering i arenan som tar närmare 5 000 åskådare, dels att Löfbergs ekologiska och Fairtrademärkta kaffe kommer att serveras i alla restauranger och kiosker.

Leif Sjöblom, marknadschef, Löfbergs, tfn: 054-14 01 42

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,5 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se