Martha och David Angomwile har fördubblat sin kaffeproduktion. Här visar de en framtidssatsning, nya plantor som kan skördas om ett till två år, för Tony Broman, Löfbergs.

​Lyfter fram en ny generation kaffeodlare

Världens kaffebönder blir äldre och äldre. Samtidigt ser allt färre unga en framtid inom kaffe. Det gör att en av branschens största utmaningar är att få fler unga tjejer och killar att odla kaffe. Det tar Kafferosteriet Löfbergs fasta på i en satsning som ska förbättra villkoren och utvecklingsmöjligheterna för unga kaffebönder i Colombia och Tanzania.

- Gott kaffe är ingen självklarhet om inte en ny generation odlare tar vid. Vi vill ge fler unga kaffeodlare möjligheten att skapa ett bra liv för sig och sin familj, säger Martin Löfberg, inköpsdirektör på Löfbergs.

Idag är cirka två tredjedelar av världens kaffeodlingar småskaliga familjejordbruk. Om inte fler unga tar över kommer kaffeproduktionen påverkas, detta i en tid när vi dricker mer och mer kaffe. Samtidigt kommer en större andel av kaffet odlas på storskaliga plantage, vilket leder till att unika kvalitéer och smaker försvinner.

- Så det handlar också om att säkerställa att vi kan dricka gott kaffe i Sverige i framtiden, säger Martin Löfberg.

Utbildning för att öka inkomsterna
En viktig del i Löfbergs satsning är den utbildning och träning som erbjuds den nya generationen. Ämnena varierar från ekonomi, entreprenörskap och hur man organiserar sig, till hållbara odlingsmetoder och hur man möter klimatförändringarna. Syftet är att öka produktiviteten och kvalitén så att odlarna tjänar mer pengar.

- Utbildningen har bidragit till att vi har fördubblat vår produktion. Inkomsterna använder vi till att köpa mer mark så att vi kan odla ännu mer kaffe, säger Martha och David Angomwile, två unga kaffebönder i sydvästra Tanzania.

- Martha och David är ett bra exempel på att det finns ett engagemang och intresse, och att ökad kunskap bidrar till att inkomsterna stiger. Det är precis den effekten vi är ute efter och som vi tror kan inspirera en ny generation kaffeodlare, säger Martin Löfberg.

I Tanzania sker utbildningen tillsammans med International Coffee Partners, en ideell organisation som Löfbergs driver tillsammans med sex andra familjeägda kaffeföretag. I Colombia jobbar Löfbergs med Young Coffee Growers och FNC, den nationella organisationen för landets kaffeodlare.

Hög kvalité
Förutom utbildning kommer Löfbergs köpa kaffe från de unga odlarna i Tanzania och Colombia. Odlarna får betalt som vanligt, med kvalitetspåslag och andra premier. Dessutom sätter Löfbergs av sju kr per kilo extra som investeras i fortsatt utbildning och träning.

- Vi valde ut de här odlarna eftersom de kunde leverera riktigt bra och smakrikt kaffe. Det är en signal att kvalité lönar sig, och något som både odlare och alla kaffeälskare här hemma har glädje av, säger Martin Löfberg.

Next Generation Coffee sortimentet består till en början av ett ljusrostat kaffe från Tanzania, ett mörkrostat och en espresso från Colombia.

För nästa generations kaffeälskare
Löfbergs grundades 1906 av Anders Löfbergs och hans två bröder Josef och John. Kafferosteriet, som producerar drygt 10 miljoner koppar kaffe om dagen, är fortfarande ett familjeföretag. Idag i fjärde generationen.

- Vår vision som ägare är Goda stunder för kommande generationer. Det inbegriper både familjen, medarbetare, kaffedrickare och kaffebönder. Därför känns satsningen på en ny generation kaffeodlare väldigt naturlig för oss, säger Martin Löfberg.

Anders Thorén, vik kommunikationsdirektör, tfn 0703-55 64 22, anders.thoren@lofbergs.se

Fakta Next Generation Coffee

• En satsning för att få fler unga att se en framtid som kaffeodlare
  • Satsningen består av både utbildning och direkt handel
  • Fokus på att öka produktivitet och kvalité så att odlarna tjänar mer pengar
  • Till en början riktar sig satsning till unga odlare i Tanzania och Colombia
  • Kaffet som de unga odlarna levererar säljs bland annat på Coop,City Gross och i olika nätbutiker.

Tre högkvalitativa kaffen

• Tanzania AA Reserve
    Handplockade arabicabönor från småskaliga odlingar i Igale i sydvästra Tanzania. Kaffet är lite vildare i smaken, med inslag av tropiska frukter, och har ljusrostas för att framhäva komplexiteten i smakerna.
  • Colombia Antioquia Reserve
    Handplockade arabicabönor från Fairtrade-kooperativ i Antioquia i norra Colombia. Växer på mellan 1 300 och 2 000 meters höjd och är ett välbalanserat, mörkrostat kaffe med frisk fruktighet, honungssötma och nyanser av mörk choklad.
  • Colombia Antioquia Reserve Espresso
    Handplockade arabicabönor från Fairtrade-kooperativ i Antioquia i norra Colombia. En fyllig, balanserad mörkrostad espresso med runda, söta, bäriga toner och nyanser av kakao.

Löfbergs är ett av Nordens största familjeägda kafferosterier. Företaget har drygt 300 anställda och omsätter 1,7 miljarder kronor. Huvudkontoret ligger i Karlstad och företaget har egna rosterier i Sverige, Norge, Danmark och Lettland. Företaget grundades 1906 och är idag en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe. Löfbergs äger även te-varumärket Kobbs. http://www.lofbergs.se