Garmarna avslutar helgen i Dalby stenbrott med en konsert på söndag 6 augusti kl. 19.00.

​Sommarlund: Dalby stenbrott – helgens artister

På Lundabornas begäran återvänder Sommarlund till Dalby stenbrott i helgen. Uppträder gör bossa nova- och jazzsångerskan Miriam Aïda, barnoperan Draken Kjetil och det elektroniska folkbandet Garmarna.

Efter förra årets uppehåll återvänder Sommarlund till Dalby stenbrott. Den spektakulära spelplatsen kommer att fyllas av totalt tre musikakter på lördag och söndag 5-6 augusti. En av dem utgör Sommarlunds första barnarrangemang i stenbrottet.

Miriam Aïda – lördag 5 augusti kl. 19.00

Bossa nova- och jazzsångerskan, skivbolagsdirektören och radioprataren Miriam Aïda inviger stenbrottshelgen med en konsert på lördagkvällen. För drygt ett år sedan släppte Miriam albumet Quatro Janelas som bjuder på en mix av samba från Rio, afrobrasilianska rytmer med influenser från reggae, jazz, soul och svensk visa. Hon är även en expert på att skapa en bra publikkontakt efter att ha lett många populära allsångskonserter i Pildammsparken i Malmö.

Draken Kjetil – söndag 6 augusti kl. 14.00

Efter en uppvärmningsvecka med duon Operajazz och årets Jenny Lind-stipendiat Ylva Stenberg i Sommarlunds program blir det opera för barn på söndag 6 augusti. Föreställningen bygger på Lundaförfattarna Sara Snogerup Linses och Kyrre Thalbergs bokkaraktär, draken Kjetil. Sju operasångare i färgsprakande dräkter, en trollkarl och fyra musiker bjuder på en upplevelse i drakarnas värld. Operan är Sommarlunds första barnföreställning i Dalby stenbrott och passar för alla från 4 år och uppåt.

Garmarna – söndag 6 augusti kl. 19.00

Den sista stenbrottsakten har legat på topplistorna i USA och vunnit en grammis. I april förra året gjorde Garmarna en efterlängtad comeback med nya skivan ”6”, där gruppen gästas av Maxida Märak och Joakim Thåström. Emma Härdelin sjunger med en förtrollande nerv uppbackad av de fyra resterande Garmarna på bland annat vevlira, fiol, sampler och elbas. Stenbrottet kommer att fyllas av deras effektfulla fusion mellan folkmusik, tunga beats och en elektronisk ljudbild.

För mer information kontakta:

Hedvig Wrede, vik. marknadsförare Sommarlund
046-359 55 62, hedvig.wrede@lund.se