Först i Helsingborg och nu även i Landskrona byter Bildeve till Geoenergi

Just nu slutförs arbetet med geoenergi på Bildeves anläggning i Helsingborg. Malmberg har där levererat en totalentreprenad med design, borrning och installation av energicentral. Nu byter Bildeve även till geoenergi på deras filial i Landskrona. Det blir Malmberg som även utför denna.

Bildeves anläggning i Landskrona är till storleken mindre jämfört Helsingborg men principerna blir identiska. Malmberg tackar för det förnyade förtroendet och ser det som en kvitto på att Bildeve är nöjda med Malmberg geoenergikoncept. De kan nu se fram emot goda energibesparingar och samtidigt göra en fin insats för vår miljö.

Det nuvarande fjärrvärmesystemet och den gamla komfortkylan ersätts helt av det nya geoenergisystemet. Det kommer förse anläggningen med värme, varmvatten och komfortkyla.

Service- och verkstadsdelen bestyckas med ett nytt kyldistributionssystem vilket gör att personalen kommer få ett bättre inomhusklimat. Med denna åtgärd kommer kylbehovet i fastigheten öka men den totala energikostnaden kommer minska drastiskt, eftersom frikylan från berget har upp till 1:40 i effektivitet. Det vill säga att för varje kWh tillförd el levereras 40 kWh komfortkyla. Andra fördelar med systemdesignen är att kylmedelkylare på tak undviks.

Borrningen av 13 energibrunnar med 200 m djup vardera påbörjas i slutet av maj månad och hela geoenergianläggningen planeras vara driftsatt under hösten 2017.