Förutsättningar skapas för många olika sorters jobb

Förutsättningar skapas för många olika sorters jobb

Malmö stärker sin position för näringsliv, hamnverksamhet och logistik i och med ett bytesavtal mellan staden och företaget Catena AB. Avtalet kommer även att ge flera olika sorters arbetstillfällen i Malmö.

Avtalet gör att Copenhagen Malmö Port får tillgång till fastigheter i mellersta och norra hamnen som gör att hamnverksamheten i Malmö kan koncentreras. Med avtalet lämnar CMP delar av Nyhamnsområdet till Malmö Stad och området kan utvecklas vidare med bostäder och arbetstillfällen.

Malmö får en modern anläggning för citylogistik och omlastning av gods i och med att Catena får tillgång till fastigheter i ett attraktivt logistikläge. Catena har en uttalad ambition att expandera i Malmöregionen och har nyligen etablerat ett regionkontor i Malmö.

Avtalet gör också att hamnverksamheten i Malmö blir mer koncentrerad och strukturerad. Olika verksamheter kan växa sig starka i hamnen. I längden möjliggör det ytterligare nya sysselsättningstillfällen för Malmöborna. I Nyhamnen kan 10 000 arbetstillfällen komma att skapas enligt den fördjupade översiktsplanen.

– Avtalet är betydelsefullt för staden på flera sätt. Hamnen kan effektiviseras och utvecklas. Många olika sorters jobb skapas såsom till exempel för lagerarbete och truckförare. Den citylogistikanläggning som planeras av Catena beräknas i ett första skede innebära minst 100 arbetstillfällen, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Citylogistikanläggningen kommer på sikt att innebära färre tunga transporter inne i Malmö vilket innebär renare luft och bättre trafiksäkerhet för Malmöborna, säger Märta Stenevi (MP), kommunalråd med ansvar för stadsbyggnad.

Fakta:

Bytesavtalet innebär att kommunen löser byggnader och anläggningar inom tomträtterna Terminalen 3, med en areal om 108 978 m², och Terminalen 4, med en areal om 18 876 m². Catena förvärvar fastigheterna Sockret 1, med en areal om 6 008 m², Sockret 2, med en areal om 7 305 m², och Sockret 6, med en areal om 18 207 m² samt friköper fastigheten Sockret 4, med en areal om 8 333 m². Kommunen erlägger en mellanskilling om 88 024 000 kronor.

Markanvisningsavtalet inom Norra Hamnen omfattar ca 50 000 m² tomtyta, del av fastigheten Hamnen 22:164, till en köpeskilling om 1 000 kr/m² tomtyta.

Utöver bytesavtalet ingår markanvisning och markreservationen i affärsuppgörelsen mellan kommunen och Catena.

Markreservationen i Lockarp innebär en reservation av ca 40 000 m² tomtyta inom fastigheterna Lockarp 8:2 och Lockarp 24:1, till en köpeskilling om 1 100 kr/m² tomtyta, i ett planerat verksamhetsområde intill trafikplats Lockarp.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, 0735-799701

Märta Stenevi, 0732-342482