Jonathan Burns, Titti Qvarnström, Pierre Orsander och Sadoo Iskandarani. Foto: Christoffer Lomfors.

Folkfest i Malmö när världens bästa falafel koras!

Malmö är Sveriges mest mångkulturella stad och dessutom den mest krogtäta. Den 16 juni står en helt ny falafelfestival och ett unikt falafel-VM på menyn i Sveriges mest spännande matstad. 15 falafel-restauranger från olika länder tävlar i International Falafel Award™ på piazzan framför Malmö Konsthall.

Malmö stad går in och stöttar falafelfesten med 450 000 kronor:

- För Malmö är de gröna kikärtsbollarna vad ”de røde pølser” är för Köpenhamn – en sann signaturrätt, säger Karin Tingstedt, projektledare för evenemang på Malmö Turism. Gränsöverskridande, grön fast food som alla kan gilla.

- För Malmöborna utgör helgens festival och historiska kamp ett unikt tillfälle att testa falaflar i världsklass. Från Malmö Stads sida tror vi att en falafelfestival och International Falafel Award™ i nära anslutning till Internationella Falafeldagen, den 12 juni, har stor potential att bli en årligt återkommande folkfest för såväl Malmöbor som tillresande besökare.

Bakom initiativet står Titti Qvarnström, Sveriges första kvinnliga kock med en stjärna i Guide Michelin, tillsammans med falafelboksförfattarna och matprofilerna Pierre Orsander (Burgarnatten, Alltomburgare.se, Skitgott.se m m) och Jonathan Burns (Flexeats). Tävlingens värd och konferencier blir ingen mindre än Malmös falafelnestor No1: Sadoo Iskandarani.

- Malmö älskar falafel. Och med all rätt - falafeln har satt Malmö på kartan. National Geographic utsåg Malmö till världens 8e bästa resedestination 2018, med falafeln som en av orsakerna. Därför arrangerar vi en festival till dess ära, säger Pierre Orsander. Att intresset är stort för ett Falafel-VM förstod vi när vi fick in ansökningarna. Förutom från de nu tävlande länderna kom mottog vi kandidaturer även från Förenade Arabemiraten, Kuwait, Palestina, Ryssland, Bosnien, USA, Australien, Storbritannien och Irland.

Utöver möjligheten att festa på falafel och fika från foodtrucks samt följa tävlingarna från en läktare kommer dagen även att bjuda på musik, konst och aktiviteter i olika former. Fullt schema presenteras inom kort på www.falafelfestivalen.se.

Var? På Sankt Johannesgatan 7, framför Malmö Konsthall

När? Tävlingarna och festivalen pågår kl 9-17 den 16 juni.

Inträde? Noll! Falafelfestivalen är öppen för alla.

Tävlande? 15 falafelföretag från Japan, Danmark och Sverige.*

Jury? Vinnarna i International Falafel Award™ utses av Zeina Mourtada (matbloggen Zeinas Kitchen), Sandra Mastio (restaurangägare, Sveriges Mästerkock 2015), Matan Levy (köksmästare Idala Gårdskrog), Titti Qvarnström och Pierre Orsander.

Sociala medier: www.facebook.com/Falafelfestivalen + #falafelfestivalen

:
Karin Tingstedt, Projektledare Evenemang Malmö Turism, 0708-63 30 83, karin.tingstedt@malmo.se
Jonathan Burns, Event och program, jonathan@falafelfestivalen.se
Pierre Orsander, Press och marknadsföring, pierre@falafelfestivalen.se

*Tävlar gör: Gold Falafel (Japan), Nordisk Falafel, Falafel Factory, Ahaaa Arabic Cuisine och Faour (Danmark) samt Falloumi (Stockholm) och Babylon Grill, Toppgrillen1, Falafel Street Food, Falafel by Youssif, Jalla Jalla, Campus Kebab, Falafel Kungen, Shawarma City + Sofra (Malmö).