Rekordstort elbilsrally till Malmö

Rekordstort elbilsrally till Malmö

Söndagen den 2 juni är det målgång för Oresund Electric Car Rally i Malmö. Det blir en fullspäckad dag med aktiviteter för hela familjen och invigning av Malmös första solcellsparkering för elbilar.

- Intresset har varit stort. 60 elbilar deltar i årets rally som var fulltecknat redan i april. Vid målgång kommer man att kunna se många av de senaste elbilarna på marknaden, säger Anna Lindblad, projektledare för eventet från Malmö stad.

Målgången tar plats på Scaniabadets parkering i Västra Hamnen. Ca 13.45 börjar de första elbilarna rulla in. Det firas med aktiviteter för både barn och vuxna. Provkörning av elbil eller elcykel, tävling i bilbanerace och debatt om elbilarnas framtid i Sverige och Europa är några av inslagen. Malmö stad och Parkering Malmö kommer även att inviga Malmös första solcellsparkering för elbilar som finns på plats på Scaniabadets parkering.

- Solcellsparkeringen är ett steg i Malmös kontinuerliga arbete för förnyelsebar energi och smarta transporter och en tydlig symbol i gaturummet. Vi vill ge bra förutsättningar till dem som väljer att vara en del av lösningen genom att välja elbil, säger Karolina Skog, kommunalråd för framtidens trafik i Malmö (MP), som kommer att inviga solcellsparkeringen tillsammans med Tomas Strandberg, VD för Parkering Malmö.

Oresund Electric Car Rally är öppet för elbilar och plug-in-hybrider och startar den 1 juni i Köpenhamn för att sedan köra vidare via Helsingör till Helsingborg för nattvila och laddning. Söndag den 2 juni fortsätter rallyt över Landskrona till målgången i Västra Hamnen i Malmö. Tävlingen består av en energitävling under lördagen och ett regularity rally under söndagen. Vinnare är den bil som förbrukat minst energi på vägen och klarat att hålla en angiven medelhastighet. I startfältet finns allt från helt nya Tesla Model S till Nissan Leaf och Renault Kangoo.

Rallyt är öppet för alla som har en elbil och bland deltagarna finns både privatpersoner, företag, organisationer och politiker. Bland förarna finns kända namn som rallydrottningen Tina Thörner och danska Hjalte Tin och Nina Rasmussen som kört jorden runt i en elbil, samma bil som de nu deltar med i rallyt. Miljöpartiets språkrör Åsa Romson deltar i rallyt under lördagen och kör då tillsammans med Tina Thörner.

Program för målgång i Malmö

13.00 Invigning av solcellsparkering.

13.45-14.45 Målgång för rallyt.

15.00 Debatt om elbilarnas framtid i Sverige och Europa, med Karolina Skog, kommunalråd (MP), m.fl.

15.30 Prisutdelning - vinnare av Oresund Electric Car Rally utses!

Under hela dagen 13-16: Provkörning av elbil och elcykel, utställning av elbilar, lotteri, tipsrunda och tävling i bilbanerace med fina priser.

Konferencier för dagen är Mattias Goldman, talesman för Gröna Bilister.

Press är välkommen att delta. Intervjuer med deltagare går att ordna på förhand.

Kontakter:

Anna Lindblad, projektledare, Miljöförvaltningen, Malmö stad, 0708-34 18 77