Svenska streetdansstjärnan Niki Tsappos är en av konferenciererna under Juste Debout Nordic. Foto: Mei-Li Wu

Snart dags för världens största tävling i streetdans!

Räkna med hög puls när den nordiska uttagningen av streetdanstävlingen Juste Debout – Juste Debout Nordic – äger rum i Malmö i helgen! Dansare från hela Europa möts i spektakulära battles inom stilar som locking, popping, hiphop, house och experimental. I veckan presenteras även ett digert program under Malmö Dance Week med pop up-träningar, workshops, samtal och filmvisning.

Det är första gången som Juste Debout Nordic arrangeras i Malmö. Tävlingen äger rum på Moriska Paviljongen den 9-10 februari och är en självklar höjdpunkt för alla streetdansälskare.

- Vi ser fram emot att välkomna alla tävlande som kommer från bland annat Polen, USA, Frankrike och de nordiska länderna. Moriska Paviljongen kommer att koka! säger Martin Rosén och Viktor Fröjd, projektledare från kulturföreningen Iver som arrangerar Juste Debout Nordic tillsammans med Malmö stad.

Malmö Dance Week startade fredag 2 februari med en pop up-träning på Triangeln Köpcentrum i Malmö. I veckan fortsätter det med en mängd olika aktiviteter.

- Vi är så glada att vi fått ihop ett program som riktar sig till alla som har ett intresse för dans, nybörjare som professionella, säger Martin Rosén och Viktor Fröjd.

Onsdag 7 februari visas dokumentären ”Martha & Niki” på Moderna Museet. En guldbaggebelönad film om de svenska dansarna Martha Nabwire och Niki Tsappos som vann Juste Debout i Paris 2010 och blev historiens första kvinnliga världsmästare i hiphop. Filmen efterföljs av ett samtal med Niki Tsappos. Under Juste Debout Nordic kommer Niki att vara en av konferenciererna.

I dag, tisdag, håller Niki Tsappos även i en dansworkshop på Fryshuset. Workshopen vänder sig endast till tjejer och alla är välkomna oavsett ålder och förkunskaper. Lite senare under dagen blir det pop up-träning i streetdans på samma plats där både tjejer och killar är välkomna.

Torsdag 8 februari blir det workshop med de internationella domarna i Juste Debout Nordic på Palladium. Deltagarna får dansa och lära sig mer om dansstilar som locking, hiphop, house och popping av domarna som reser världen runt för att sprida sina kunskaper.

Fredag 9 och lördag 10 februari är det så dags för själva tävlingen Juste Debout Nordic på Moriska Paviljongen. Dansarna tävlar om platser till den stora internationella finalen i Paris den 4 mars. Juste Debout är en så kallad freestyle-tävling där deltagarna inte vet vilken musik de ska dansa till eller vilken motståndare de kommer att möta. På fredag äger även Nordic Dancehall Battle rum på Moriskan där dansare från de nordiska länderna är med och tävlar inom stilen dancehall.

Malmö Dance Week avslutas på söndag 11 februari med workshops i dansstilarna vogue, house och dancehall på Scandic Triangeln.

Mer info om Malmö Dance Week och fullständigt program, här.

Mer info om Juste Debout Nordic, här och här

Martin Rosén, projektledare Juste Debout Nordic, martin@c-tv.se, 070-582 02 45
Erik Malmberg, projektledare, arrangemangsenheten, gatukontoret, erik.malmberg@malmo.se, 072-183 45 93
Adrian Hörnquist, kommunikatör gatukontoret, adrian.hornquist@malmo.se, 073-400 96 20