Neptunigatan håller på att färdigställas, april 2019. Foto: Lars Bendroth

Välkommen på invigningen av Neptunigatan

I knappt tre år har Neptunigatan varit avstängd för biltrafik. Den 27 maj öppnar den igen – i en ny sträckning. Då får Malmö innerstad en rikt planterad gata med egna filer för kollektivtrafik, breda cykelbanor på vardera sida och fem nya broar. Dessutom har vi anlagt 28 biofilter som ska rena dagvattnet som faller på gatan, bland de första i sitt slag i första i Sverige.

Ombyggnationen av Neptunigatan är en del av Universitetsholmens stadsomvandling. Den har gått från att vara en anonym bakgata kantad av parkeringsplatser och gamla industrifastigheter till att bli en rikt planterad huvudgata med egna filer för kollektivtrafik och breda cykelbanor på vardera sida. Varvskanalen tar man sig över via fem nya broar, bland annat en som är byggd i självbärande FRP-teknik (Fibre reinforced polymer). För att rena vattnet från Neptunigatans föroreningar har vi även placerat ut så kallade biofilter som vi fyllt med växter, där vi samarbetat med VA Syd.

Och måndag 27 maj är det dags att inviga den, och därefter öppna upp den för trafik!

Välkommen att upptäcka gatan och promenera längs den innan vi släpper på trafiken efter tre års avstängning. Vi släpper in i närheten av Saluhallen. På plats berättar projektledare och andra representanter från fastighets- och gatukontoret om hur gatan kommit till, om de fem nya broarna som byggts samt vilka växter som planterats. VA Syd berättar om de så kallade biofilterna som ska det rena det smutsiga vattnet som kommer från gatan. Även Skånetrafiken kommer finnas på plats för att svara på frågor.

Program 27 maj
09:00-09:45 Insläpp, representanter från fastighets- och gatukontoret, Skånetrafiken och VA Syd finns på plats för att berätta om gatan och svara på frågor.
10:00-10:15 Invigningstal av Andreas Schönström, ordförande i tekniska nämnden, Malmö stad
10:30 (cirka) Byggstaketet öppnas och ger plats för bil-, cykel- och gångtrafiken.

Stadsbussarna börjar trafikera gatan dagen efter, den 28 maj.

Mer information: malmo.se/neptunigatan

För frågor kontakta:
Christina Andréasson, projektledare, fastighets- och gatukontoret
0703-21 24 74, christina.andreasson@malmo.se

Viktor Kellgren, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret
0708-51 77 97, viktor.kellgren@malmo.se

Upplagt av: Ida Offenbartl, kommunikatör, fastighets- och gatukontoret,